Någon som har flugit på Mallorca?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av FarewellFire, 26 Oktober 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ärade forumiter,

    Har en kusin med lägenhet i Palma på Mallorca som tjatar på mig att jag ska komma ner och hälsa på. Eftersom jag är tyngd både ekonomiskt och tidsmässigt av min pågående flygutbildning har jag rent mentalt försökt motivera detta med att man kanske skulle kunna flyga lite på plats när man väl är där nere.

    Har googlat lite och hittat en del information men förstahandskällorna är försvinnande få (läs: icke-existerande). Så, har någon erfarenhet av planhyra kring Palma?
     
  2. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Nej, men word-of-advice.

    Håll hårt i pengarna.
    Dubbelkolla att de uppfyller kraven för att bedriva verksamhet.
    Väl där, ligg på att du får så mycket flygtid som lovats.

    Jag var på Malta och mig försökte man blåsa såväl som min rumskamrat på några tusenlappar.
    Blev även lovad två maskiner men de sålde en maskinen när jag var där och man sket i att säga det till mig.

    När ska du dit?
    För jag ska till gran canaria i nov/dec för att flyga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Varför inte flyga till Mallorca? Det är inte så jäkla långt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jag bangar inte på det!

    Så får man bra valuta för Skydemons Europa-data.
     
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra input. Jag har inget fast datum. Kusinen äger som sagt en lägenhet där och de är väldigt familjekära vilket gjort att typ hela familjen varit där på besök utom undertecknad. Men noterade att det finns ett flygfält i närheten och har som sagt inte ekonomin att bedriva rent nöjesresande som tidigare så någon form av nytta (=flyg) måste ske, ha ha.

    Men förmodligen i vår! Är det bra flygning på Gran Canaria? Vad kostar en PA28/C172 i timmen?

    /Daniel
     
  6. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jag ska dit i Januari - 16.

    När jag kollade timpriserna så var de ok men jag är skeptisk till spanska skolor, en kurskamrat var där och sniffade på deras tfu-utb. och det var sisådär med grejerna.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. joflin

    joflin Medlem

    Jag har faktiskt flugit ett varv både kring Mallis (moturs) och GranCa (medurs). Bägge har väldigt begränsande VFR-procedurer (lite militära korridorer nära kusten och mestadels IFR-charter:ns ekonomiska krav och relativt bergigt ganska nära internationella flygplatserna), vilket jag kan likna med att flyga under Stockholm-TMA.
    Pga lite speciella procedurer med halv-obligatoriska VFR-rapporteringspunkter och ganska knagglig SpaEnglish på radiokanalen skulle jag varmt rekommendera lokal lärar-handledning.
    På sistnämnda utav"you may be interested in knowing that that Palma LEPA has Customs but no Avgas, whereas Son Bonet LESB has Avgas but no Customs " en Reims-"Rocket"C172 (dvs med större Rolls-motor) och

    på Kanerieöns GA-flygplats (på gångavsånd från turistorterna San_Augustin eller Bahia_Feliz) fanns en trevlig skola, där jag hyrde en PA28R (dvs med infällbart ställ och variabel Prop) som för 1 1/2-timme med instruktör kostade €360.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra input! Ska fortsätta kika på detta, får se om det blir en liten tur i vår eller om jag helt enkelt stålsätter mig ekonomiskt för post-ATPL-kostnaderna som ska börja slantas in där i krokarna... =)
     
Laddar...

Dela sidan