Några tips inför EK-nav?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Fredrik, 9 December 2005.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag ska snart genomföra min EK-navigeringsflygning vilket är den sista delen i min flygutbildning innan det är dags för uppflygning.

    Nu skulle jag gärna vilja ha lite tips på saker som kan underlätta det praktiska arbetet under själva flygningen?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Den 9 december skrev jag att jag snart skulle genomföra min långa EK-nav. Man kan bara konstatera att detta har dragit ut på tiden och att vädret inte har varit vad det borde vara.

    Nu har jag i alla fall pratat med min flyglärare och bestämt ett nytt datum för denna navigeringsflygning. Lördagen den 25 februari kommer det att bli. Det känns bra att ha något att fokusera på.

    Med anledning av det första inlägget skulle jag vilja ha några sista ord på vägen från er som redan genomfört lite längre navigeringsflygningar.

    Några små praktiska tips? Något som inte står i teoriböckerna men som ni kommit på är bra att medföra? Anything! :)
     
  3. Benny SPU

    Benny SPU Ny medlem

    Vet inte hur du har fått lära dig. Men det jag koncentrerar mig mest på är att komma fram till rätt ställe. inte veta precis exakt vart jag är. Följ med med tummen i kartan så gott det går men se framförallt till att kursgyrot står rätt och flyg på dina beräkningar. Och en sak till: ATS= Air Traffic SERVICE!!! Det är inget fel att fråga dem om hjälp, det är nog mer pinsamt att åka vilse...
    Lycka till

    P.S. om du känner att du vet hur VOR, DME & ADF funkar så använd dem också!
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Sist jag var ute på en längre navigeringsrunda flög jag i relativt okänd terräng med 30 kt sidvind@3000 ft och en väldans massa sjöar över allt. Då ropade jag faktiskt upp kontrollen för att verifiera min aktuella position. Sedan bad jag om att få en vektor mot nästa brytpunkt. Det visade sig att jag låg rätt på kurs mot brytpunkten men jag ville ta det säkra före det osäkra!

    Summa sumarum, ATS är väldigt hjälpsamma och de finns till för att kunna bistå med hjälp/information.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tänkte rapportera att EK-navigeringen förlöpte väl! Det var en otrolig upplevelse och mycket lärorikt. :) Återkommer senare med artikel och bilder från flygningen!
     
  6. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Skönt att det gick vägen, det är så mäktigt varje gång när man navigerat hela dagen och äntligen kommer fram till sin slut destination. Det är så nyttig flygning, man lär sig mycket och självförtroendet ökar.

    Fler sådana flygningar... :)
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Filip, jag håller med dig! Sträckflygningar tycker jag man lär sig mest på för då åker man en längre sträcka som tar betydligt längre tid än den där korta svängen man ofta gör runt det lokala fältet och man ställs också inför fler (förmodligen nya) situationer som man kan lägga till sin erfarenhetsbank.

    I söndags flög jag till ESKN och jag kände mig väldigt avkopplad och harmonisk i cockpit. :) På något sätt kändes det som att kunskap och erfarenhet fått mogna lite under vinterhalvåret.
     
  8. gramlin

    gramlin Medlem

    Hehe... skön kommentar fjorton månader senare. :) Har min egen EK-nav på gång snart, tack för alla tips man får här på flügfyren.
     
  9. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Såg inte att inläggen var så gamla, men bättre sent än aldrig :blush
     
Laddar...

Dela sidan