Nödlandande flygplan dödar två personer - Portugal

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 2 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det sägas vara en Cessna, men ser väldigt liten ut; En C162 Skycatcher kanske (eller är en 152a så låg?)?

    Ogillar att uttala mig särskillt mycket innan det gjorts någon utredning, men nog vill jag inbilla mig att jag själv skulle haft sinnesnärvaron att ditcha en bit (men inte överdrivet långt) ut istället. Man undrar ju vad som kan tänkas ha hänt om vingskadan inte var från nödlandningen?
     
  3. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Med lite googlande kom jag fram till att det är en Cessna 152 med reg CS-AVA.

    På sidorodret finns ett rutmönster som kan tyda på att det är en airobaticsmaskin. Då kan det tänkas att vinskadan kommer av lite för hård avancerad flygning. Jag tror inte man kan skada vingen på det viset vid en tuff landning. Planet ser ju helt ut i övrigt
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Mmm, man ska passa sig för att dra förhastade slutsatser... Men märkligt att välja stranden full av folk istället för att landa 50-100 meter ifrån ute i vattnet.
    Nog skulle jag (hoppas jag) känna ett visst ansvar att inte utsätta andra för min fara. Det är lätt att säga bakom tangentbordet men jag skulle inte må gott idag om jag var den piloten. Mår ju lite dåligt bara av att tänka på det
    Har flera ggr funderat över valmöjligheten landsväg med risk för kollision av bil kontra skog. Svårt val men beroende på trafik så tror jag första valet faller på vägen ändå. Hyfsad chans till att ingen omkommer.
    Men strand med folk eller vatten en bit ut. Där faller valet på vatten förstås. Utan att veta alla förutsättningar.
    Aftonbladet har en artikel om det med ljudinspelning mellan planet och ATC. Där talas det om motorproblem (i översättningen åtminstone)
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wqzx4/flygplan-nodlandade-pa-strand--man-och-flicka-doda

    Hur som helst är det otroligt tragiskt.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hörde också på ATC-inspelningen att de refererade till C152.

    Verkligen tragiskt det som hänt. Kan inte döma någon, jag skulle nog spontant själv styrt mot stranden. Många har ju faktisk gjort det utan denna tragiska utgång. Finns ju inte mycket hjärnkapacitet kvar i en sån stressig situation. Har ofta tänkt det när jag flyger till Gotland....Men av det här kan man lära sig något.....Frågan är vad? Hur gör jag om jag har att välja mellan att ditcha (tillräckligt långt från alla badande) med mina barn ombord och stor risk för fatal(?) utgång eller ett försök mot en synes tom strand eller där man tror att folk hinner flytta på sig (vilket de inte lär göra med en död motor).
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där lät väl som en något annorlunda situation dock? Tänker främst på det där med "synes tom strand". Personligen, om jag trodde stranden var tom (eller nära på) så skulle jag landa på stranden. Vore den däremot full med folk vill jag i alla fall tro att jag skule ha sinnesnärvaron nog att ditcha, men det är ju en helt annan sak att sitta framför sin dator i lugn och ro och fundera på det än att faktiskt vara där i luften med en död motor och inga bra alternativ för landningsplats.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Överlevnadschanserna vid nödlandning på vatten är mycket goda. Det som dödar folk är att de fryser ihjäl medan de väntar på att bli upplockade. Jag skulle inte tveka det minsta att sätta flygplanet i vattnet alldeles intill en strand.
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan