Nödlandning nordost om Borås

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av gramlin, 4 Mars 2008.

  1. gramlin

    gramlin Medlem

    Två personer ombord, nödlandat vid Fänneslunda nordost om Borås. Inga personskador, men kärran verkar ha fått en del stryk.

    Någon som vet mer?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Källa:
    http://www.bt.se/nyheter/boras/plan-fick-nodlanda-vid-fanneslunda(514342).gm

    Mvh
    Fredrik
     
  3. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Vad är det för plan? Ser "lustigt" ut :). Skönt att det gick bra iaf! Ser ju ut som att landningen gick lugnt till.
     
  4. Infodan

    Infodan Ny medlem

    Det är en x-klassad Seawind 3000 flygbåt
     
  5. frazer

    frazer Medlem

    Flygbåt, det var ett roligt uttryck :) Nog för att jag skulle kalla de här gummibåtarna med vingar som finns inom UL-världen för flygbåt, men Seawinden skulle jag ändå anse vara ett sjöflygplan :)

    Vi har så vitt jag vet bara en Seawind i Sverige, så att detta rör sig om SE-XRR är inte så svårt att gissa. Ägs av Joakim Garfvé i Hovås, men brukar synas till på Säve.
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Rent begreppsmääsigt, är flygbåt ett sjö- eller amfibeflygplan vars kropp normalt befinner sig i vattnet när det landat. Huvuddelen av flytförmågan finns där istället för i pontoner eller liknande.

    Hälsningar/Allan
     
  7. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Jag såg att dom hade uppdaterat artikeln nu. "Uppdaterad i dag 07:22". Nu står det fakta om planet :).
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Maskinen ser ut att ha klarat sig ganska bra om man tittar på bilden i artikeln.

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Peo

    Peo Ny medlem

    LFK's SE-LBV passerade området när det hände och fick "assistera" från luften, se följande blogginlägg:

    http://word.vsm-recordings.com/?p=39
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant redogörelse.

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan