N-registrerat i Sverige?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Lennart, 8 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Undrar om någon här vet något om detta?
    Har sett många USA reggade flygplan stationerade i Sverige....
    Hur funkar det? Varför gör man det?
    Hur behåller man det luftvärdigt?
    Gör man det för att slippa tull och byråkrati?
    Finns många fina kärror over there... Man får dom hit för en överkommlig peng....
    Finns även N-reggade kärror till salu i Europa......
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag vet bara att många kör N-reggat för att det bla är enklare cert-regler. Tex ett FAA cert gäller livet ut samt mycket enklare att ta I-bevis.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Men hur håller man dom luftvärdiga utan att flyga över atlanten varje gång?:confused:
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Man behöver inte göra det i USA.

    Nya EASA regler kommer dock sätta käppar i hjulen för detta upplägg. Vilket drabbar en stor skara FAA PPL-IR som är baserade i Europa. Dock tror jag man underlättat för konvertering av IR.

    Lite info även om inte uppdaterat:

    http://www.peter2000.co.uk/aviation/faa-nreg/index.html
     
  5. Fix

    Fix Medlem

    Någon som har koll om läget ändrats, eller dom är smart att ha ett N-reggat flygplan.
    Funderar skarpt på att köpa ett och det ligger många fina lite då och då till salu.
    Men vill ju inte har mer problem än nödvändigt...
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Historiskt har det främsta skälet att ha N-reg varit enklare underhållsregler. Med del-ML har den fördelen i princip försvunnit. På en del sätt är t.o.m. del-ML mera tillåtande än FAA-reglerna. Och så slipper man leta reda på en tekniker som är godkänd av FAA.
     
  7. Fix

    Fix Medlem

    Det sista med FAA godkänd tekniker känns som det svåraste att hitta i närheten..
     
  8. Fix

    Fix Medlem

    Är det någon här som har bra koll på hur man antingen flyger med N-REG i Sverige + Europa.
    Alternativt registrerar om N-REG till SE-

    Kan/Får man lov att tex flyga runt med ett G-, OY- osv eller man måste regga det SE- ?

    Har nästan bestämt mig för att köpa flygplan, problemet är det ligger många N-REG och inte så många EASA reggade av de modeller jag är intresserade av.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om vi talar om normalklassade flygplan (och inte UL) så kan man flyga inom Europa hur man vill med vilken registrering man vill. (Ja, utom rysk just nu, förstås.) Alla EASA-reggade flygplan kan flygas med vilket EASA-certifikat som helst. Om flygplanet inte är EASA-reggat (t.ex. N-reg) så måste du dels ha certifikat från registreringslandet (eller något annat som de godkänner) och numera EASA-certifikat om du är bosatt inom EU. (Jag är osäker vad som gäller om man är bosatt i EASA-länder som inte hör till EU som t.ex. Norge)

    Ett möjligen större problem är att svensk lagstiftning kräver att flygplan baserade i Sverige som används för privatflygning skall ha SE-reg. Den lagstiftningen strider sannolikt mot EUs regler om fri rörlighet vad avser EASA-reggade flygplan och i så fall har EU-reglerna företräde. Danmark har en liknande regel och där har EU-kommissionen inlett ett ärende mot danska staten för att den bryter mot EUs regelverk. N- och G-reg är inte EASA-registreringar och där strider inte svensk lag mot EUs regler. Ytterst handlar det förstås om ifall svenska myndigheter bryr sig om att tillämpa den.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Var inte rädd för vilken reg som sitter på sålänge det rör sig om n-reg eller EASA skulle jag säga.
    Du behöver inte regga om den omedelbart. Gör det efter något år eller två och under vintern.
    Vad är det för flygplanstyp du vill ha?
     
  11. Fix

    Fix Medlem

    Men om jag köper ett N-Reg så får jag väl bara flyga i Sverige?
    Någon som har koll på hur man skaffar ett Piggyback FAA utan att behöva åka till USA?

    Jag är ute efter ett Normal Klassat, tänker Mooney eller liknande.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Som jag förstår de amerikanska reglerna så får du flyga N-reg på svenskt cert, men bara i Sverige som du säger.
     
  13. Fix

    Fix Medlem

    Lite jobbigt när man bor i Skåne och vill flyga till Danmark och Tyskland.

    Men det ska vara hyggligt enkelt att ordna ett Piggy back FAA Cart ovan på sitt EASA Cert.
    Lite papper, men stora problemet är att man måste åka till USA till en DPE eller FSDO.
    Har gått att lösa det i Europa tidigare, så om någon har koll på detta så skicka gärna PM.

    Känns eventuellt enklare att ordna än flytta N-Reg till EASA
     
Laddar...

Dela sidan