N-registrerat i Sverige?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Lennart, 8 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Undrar om någon här vet något om detta?
    Har sett många USA reggade flygplan stationerade i Sverige....
    Hur funkar det? Varför gör man det?
    Hur behåller man det luftvärdigt?
    Gör man det för att slippa tull och byråkrati?
    Finns många fina kärror over there... Man får dom hit för en överkommlig peng....
    Finns även N-reggade kärror till salu i Europa......
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag vet bara att många kör N-reggat för att det bla är enklare cert-regler. Tex ett FAA cert gäller livet ut samt mycket enklare att ta I-bevis.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Men hur håller man dom luftvärdiga utan att flyga över atlanten varje gång?:confused:
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Man behöver inte göra det i USA.

    Nya EASA regler kommer dock sätta käppar i hjulen för detta upplägg. Vilket drabbar en stor skara FAA PPL-IR som är baserade i Europa. Dock tror jag man underlättat för konvertering av IR.

    Lite info även om inte uppdaterat:

    http://www.peter2000.co.uk/aviation/faa-nreg/index.html
     
  5. Fix

    Fix Ny medlem

    Någon som har koll om läget ändrats, eller dom är smart att ha ett N-reggat flygplan.
    Funderar skarpt på att köpa ett och det ligger många fina lite då och då till salu.
    Men vill ju inte har mer problem än nödvändigt...
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Historiskt har det främsta skälet att ha N-reg varit enklare underhållsregler. Med del-ML har den fördelen i princip försvunnit. På en del sätt är t.o.m. del-ML mera tillåtande än FAA-reglerna. Och så slipper man leta reda på en tekniker som är godkänd av FAA.
     
  7. Fix

    Fix Ny medlem

    Det sista med FAA godkänd tekniker känns som det svåraste att hitta i närheten..
     
Laddar...

Dela sidan