Namn på taxibanor

Diskussion i '070 Operativa procedurer' startad av Falling, 15 Mars 2007.

  1. Falling

    Falling Medlem

    Hej!

    Sitter och söker information om hur man namnger taxibanor, avfarter med mera men har ingen större framgång. Har letat lite ICAOs olika DOC och det enda jag har hittat är att man man ska ge dem namn för kunna särskilja dem åt. Så min fråga, vet någon här någon "standard" för namngivning av taxibanor, eller var man kan hitta information om det?
    När man bläddrar i AIP över svenska flygplatser är det svårt att hitta någon gemensam nämnare. X, Z, A, B blandas rätt friskt...
     
  2. goreri

    goreri Ny medlem

    Hej. ICAO SARPs (Standards and recommended practicies) som behandlar benämning av taxibanor är publicerade i Annex 14 till den Internationella luftfartskonventionen ("Chicagokonventionen)". I Sverige finns motsvarande regelverk i BCAL-F. ICAO har också publicerat "guidance material" i Aerodrome Design Manual, Part I. I Sverige har vi fått en ny BCL (D1.25) där bl.a. flygföretag och flygklubbar åläggs att utbilda sina piloter ljussignaler och skyltning för vägledning på taxibanor. Jag har som medlem i ICAOs Visual Aids Panel där jag deltagit i framtagningen av den internationella standarden. Det finns inte plats för mer detaljinformation här men jag återkommer gärna i annat sammanhang, Taxa säkert. /GORERI
     
  3. matli

    matli Medlem

    Och såvitt jag hittar vid en snabb skumning så verkar Annex 14 bara ha följande att säga angående namngivning av taxibanor:

    Lustigt att X inte verkar vara en ovanlig bokstav då det faktiskt avråds från detta.
     
  4. goreri

    goreri Ny medlem

    Hej
    X kan förväxlas med "closed marking" dvs markering av bana som är avstängd och inte får användas. En "marking" är målad på banan och är inte en skylt. Det lär ha funnits en taxibana X på Arlanda men den ska nu ha fått ett annat namn. Medan jag ändå är på tråden vill jag rätta ett fel i mitt förra inlägg. Det finns ingen BCAL, det ska givetvis vara BCL-F.
     
  5. Falling

    Falling Medlem

    Jag har läst annex 14 och BCL-F utan att hitta något om hur man namnger taxibanor. Aerodrome Design Manual har jag inte lyckats hitta. Vet någon var man kan få tag på den?
     
  6. matli

    matli Medlem


    Finns åtminstone att köpa på IHS för $84:
    http://store.ihs.com/specsstore/controller?event=DOCUMENT_DETAILS&docId=DPWQHBAAAAAAAAAA

    Den ingår tyvärr inte i vårt IHS-abonnemang, så jag kan inte svara på hur mycket mer det står där än i Annex 14.
     

Dela sidan