Navering med karta - Vinklar

Diskussion i '060 Navigation' startad av Takashiii, 22 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Hej!

    Det var ett tag sedan jag flög, så jag har glömt hur man räknar fram vinklar i flygkartan med hjälp av linjal och transportör vid två tillfällen:

    1. Hur gör man när man ska använda transportören när man är vid ett ställe vid kartans slut och inte kan kan få fram TT för det inte finns tillräckligt med karta som visar longitudslinjerna ner till transportören där graderna visas?

    2. Hur gör man när man ska mäta med hjälp av en transportör när kursen är mycket nordlig eller sydlig och man inte hittar longitudslinjer i närheten att föra "krysset" på transportören till för att mäta sin TT?

    Hoppas att ni förstår och kan hjälpa :) tack
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    På båda frågorna är väl svaret att du lägger transportören på din kurslinje och sedan lägger linjalen precis bredvid för att låta transportören glida mot den mot närmaste meridian/longitudslinje. När du lagt "korset" mot den linjen kan du avläsa din TT.
    Man transporterar alltså transportören. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Det har jag förstått, fast problemen är att om man t ex. på fråga nummer 1 så ska man ta ut en nästan rak västlig eller östlig kurs, då hjälper det inte att förflytta transportören längst med linjalen. Det finns ändå inte tillräckligt med karta nertill för att gradtalet ska visas. Jag tänkte att man kanske kan ta ett papper och lägga nertill på kartan så att man "förlänger" longitudlinjen ner till där transportören visar gradtalet, men är det verkligen rätt metodik att använda för att lösa detta problem?

    På fråga nummer 2, så tänkte jag att man skulle ta ut en mycket rak kurs på kartan, t ex 358/359/360/001/002... Alternativt sydlig kurs 179,180,181 etc. Då kvittar det nästan hur långt man förflyttar transportören för man hamnar inte över en longitudlinje som man kan mäta gradtalet på. T ex ifall det skulle vara en helt rakt nordlig 360 alt. sydlig 180 kurs, då hamnar man aldrig på en longitudlinje, men hur kan man ändå läsa av sin kurs på transportören?

    Tack för svar :)
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Sätt linjalen på en annan sida så kommer det att gå. Det spelar ingen roll vilken sida om transportören man sätter linjalen.
    Ta den sida som kommer att ta dig till en longitudlinje snabbast.


    Eller så höftar man med ögonmått... ;)
     
  5. Takashiii

    Takashiii Ny medlem

    Tack så jättemycket för svaret! Jag fixa det tillslut! :) så nu blir det bra!! Tack
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan