Navigation PPL-prov

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av korthoga, 28 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. korthoga

    korthoga Medlem

    Sitter här och pluggar Navigationen och finner en hel del problem. :(

    Någon som skulle kunna hjälpa mig?

    En VOR kan visa riktning inom 1 grad. Hur stort är sidfelet då på ett avstånd av 200 NM?

    Hur räknar jag ut avståndet mellan N5944 E1845 och N5931 E1812?
     
  2. korthoga

    korthoga Medlem

    Distans A-B är 100nm. Efter 40nm är du 6nm till vänster om färdlinjen. Vilken kursändring måste du göra för att nå B?
     
  3. AndreasM

    AndreasM Ny medlem

    Googla på "1 in 60-rule" så kommer du finna svaret på två av dina frågor.

    Lycka till med studierna!
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Är du helt säker på att du läst/skrivit rätt på frågan om avståndet mellan koordinaterna? Det är väl rätt så mycket överkurs att räkna ut avståndet om sträckan inte följer en longitud eller latitud, men här ändras ju båda?
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Är inte tanken att du ska ta ut koordinaterna på en karta och mäta? Känns ju som att syftet med frågan är att du ska kunna "översätta" en koordinat till en punkt på kartan.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Men ändå ganska lätt att lösa grafiskt om du ritar upp en rätvinklig triangel med kortsidorna 44-31 cm och 45-12cm och sedan mäter långsidan med linjal....
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Control: Är du verkligen säker på att det fungerar? Avståndet mellan longituderna blir ju mindre ju närmare polerna du kommer så det är ju beroende av vilken latitud du mäter på.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    sant... men hur tätt ligger svarsalternativen?
     
  9. C42

    C42 Medlem



    En VOR kan visa riktning inom 1 grad. Hur stort är sidfelet då på ett avstånd av 200 NM?

    Huvudräkning:
    Sidfelet är lika med sinus för vinkeln x anståndet. För små vinklar är sinus för en vinkel ungefär lika med vinkeln i radianer. En radian är 360/(2x pi) = ~57,29°. En grad blir då 1/57,29 radian, och för att avrunda det säger vi att det blir 1/60 radian.
    Sidfelet blir 1/60 x 200 = ~ 3,33 NM.
    Kontrollräknat med räknedosa: Sin 1° x 200 NM = 3,49 NM.
    När det står att den kan visa inom en grad, menar man då ±1°?

    Hur räknar jag ut avståndet mellan N5944 E1845 och N5931 E1812?

    Skillnad i latitud = 13 NM bågminuter, skillnad i longitud = 33 bågminuter
    I nord-sydlig riktning är en bågminut lika med en NM. i öst-västlig rikting stämmer på ståendet endast vid ekvatorn (och inte ens där, eftersom jorden inte är idealt rund)
    Latituden mitt på sträckan är c:a N 5937 vilket uttryckt i decimaler blir 59,61°. En bågminut i öst-västlig riktning är då ungefär 1 NM * cosinus för latituden, dvs cos 59,61° = 0,505 NM. Vid latitud 0 (ekvatorn) är en bågminut i öst-västlig riktning 1 NM, vid nord- eller sydpolen är den 0.
    Rita upp en rätvinklig triangel och använd Pythagoras sats. Den ena kateten är 13 NM (nord-syd), den andra kateten är 33*0,505 NM = 16,66 NM, Hypotenusan är lika med kvadratroten ur summan av kvadraterna = roten ur (13² + 16,66²) = 21,13 NM.
    Notera att detta sättet att räkna funkar bara på begränsade avstånd där man kan approximera rutnätet av latituder och longituder till att bestå av rektanglar.

    Kontroll med navigationsprogram på internet: http://www.nhc.noaa.gov/gccalc.shtml ger svaret 21 NM.
     
    • Gillar Gillar x 3
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Uträkningen är definitivt inte inom PPL. Du får ju ha kartan på provet. Det kanske är så enkelt att du ska mäta upp sträckan med transportören?
     
  11. korthoga

    korthoga Medlem

    Tack för all hjälp!
     
  12. C42

    C42 Medlem

    Tumregeln 1 in 60 innebär att om du avviker från kursen 1 grad kommer du att vara 1 NM fel efter 60 NM. Detta gäller små vinklar, som jag visade i mitt förra inlägg.
    Om du kommit 6NM ur kurs åt vänster och har 60 NM kvar till målet skall du gira 6 grader höger för att träffa B.
     
  13. C42

    C42 Medlem

    Feltänk i mitt förra inlägg. Du girar 9 grader för att komma parallellt med din avsedda kurs, därefter ytterligare 6 grader för att svänga in mot målet. Alltså kurskorrigering 15 grader höger. Hoppas jag tänkt rätt nu....
     
  14. korthoga

    korthoga Medlem

    Hur får du fram de där nio graderna? :unsure:
    6/60*60=6? Räknar man så?
     
  15. korthoga

    korthoga Medlem

    I Jeppesens Flight Computer står det när man snurrat runt lite att VAR = +W och -E. Sen på DEV står det bara + och -. Jag har suttit länge här och försökt förstå det hela men kommer inte fram till något. I vissa uppgifter räknar de minus på VAR +W och i andra räknar man minus på VAR +W och samma sak med -E. När ska man räkna plus och när ska man räkna minus på VAR och när ska man räkna plus och minus på DEV?
    Blir bara mer och mer förvirrad desto mer jag försöker räkna på det. Vänder mig till er som kan och som med enkelhet kan förklara. Det är något KSABs böcker har lite svårt för, förklara så att en treåring förstår. :)
     
  16. C42

    C42 Medlem

    Om du hade fortsatt på din kurs ut till 60 NM istället för 40 NM skulle felet ha ökat till 9 NM. Eftersom 1 grad fel blir 1 NM på 60 NM blir vinkelfelet 9 grader. 60/40*6 = 9°
     
  17. korthoga

    korthoga Medlem

    Gjorde provet idag och klarade det! Var inte så många frågor där man skulle räkna utan en väldig massa där man skulle förklara vad som var vad.
    Bara meteorologin kvar!
     
    • Gillar Gillar x 5
Laddar...

Dela sidan