Navigering IFR?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 9 Oktober 2008.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vilka navigeringsalternativ finns det om man flyger på IFR-färdplan i Sverige?

    Har kollat lite på enroute chart för södra sverige (
    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%206/ES_ENR_6_1-1.pdf , hittade jag på
    http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjansten/FPC/IAIP/ENR-0-1/ENR-2---6/ )

    Som jag förstod så gäller de från FL95 och uppåt. Vad gör man på lägre nivåer? Finns det ingen motsvarighet till USAs low-level Viktor Airways från FL12 i Sverige?

    Är alternativen att köra egen rutt mellan fyrar eller direkt via godkänd GPS?

    Hur brukar ni göra som flyger IFR?

    Jonas
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag flyger dom lägre rutterna alltid,överalt.Går att flyga på 1000 fot om man vill.

    Vissa länder måste ja flyga detta vis.

    Men VFR

    Då går det lika bra IFR

    mvh /TOC

    Edit/Att undvika missförstånd/Vissa länder måste jag flyga detta vis även VFR,men man måste inte flyga på 1000 fot
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    På varje delsträcka finns en lägsta säker (tillåten) höjd angiven. Flyger man på RNAV torde det istället vara "rutans" lägsta höjd som gäller. IFR på 1000 fot kan väl möjligen vara lagligt över hav, men knappast över land (utomunder procedurer förstås).

    Hälsningar/Allan
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Tack allan.
    Naturligtvis måste man raknä minimi höjderna/flygnivåerna när det gäller IFR,lika med VFR.
    Saken gällde att använda rutterna.

    Lika bra att påpeka att i Sverige kan man inte använda rutternas namn/betekning,använd signifikanta punkterna/fyrar/mm
    Kanske heter dom i dag R-NAV punkter.
    Detta pga max 30 min flygtid/punkt

    mvh /TOC

    PS Man behöver inte använda rutans minimihöid.Du kan räknä själv minimihöjden/FL när det gäller IFR
     
  5. Erik

    Erik Ny medlem

    Det finns ju inga luftleder i Sverige under FL100 så dessa behöver man inte bry sig om här hemma. Annat är det nere i Europa där man är väldigt styrd av lederna, i alla fall då man lämnar in färdplanen. Väl i luften får man ofta genvägar.

    Men i Sverige kan man oftast välja sin rutt som man vill, utom möjligen om man vill flyga tvärs över Arlanda. Systemet sätter lite begränsningar på hur långt det får vara mellan punkterna, bl.a. får man en fet Reject "SID LIMIT EXCEEDED" om det är för långt från startflygplatsen till första punkten.

    Nu försvinner ju fler och fler VOR-fyrar så i praktiken är man hänvisad till alla dessa fembokstavs-fix som bygger upp vårt svenska luftrum. Har man en godkänd GPS är det sedan bara att tuta och köra. Om man inte har det så skulle väl de flesta tuta och köra med den GPS de har. Att flyga IFR på låg höjd utan GPS från VOR till VOR är knappt möjligt längre i stora delar av landet. Så länge man följer upp navigeringen med sina "primära navigeringshjälpmedel" torde det väl vara helt i sin ordning att flyga efter GPS'en.

    Även om man inte anger RNAV i färdplanen verkar ATC numera förutsätta att all IFR-trafik kan navigera vart som helst. Man kan utan vidare få ett "Proceed direct Kalmar" då man befinner sig tvärs Gävle...

    Erik
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era intressanta svar!

    TOC: Flyger du alltså VFR dessa rutter på lägre höjd? Får man fråga varför och finns det några fördelar? Kanske för att få in rutinen när man flyger utomlands?

    Allan: Nu har jag bara tillång till routekartan jag länkade till. Men jag kunder inte utläsa någon lägsta höjd på sträckorn eller hitta något i länken till IAIP, förutom utryck somFL460/FL95 på kartan vilket jag antar är var luftlederna gäller och jag antar att det räckvidden på fyrarna/referenserna skall räcka till?

    Erik: Kan man anta att en del IFR-flygare använder icke godkända GPSer för att navigera under IFR? Kanske tom primärt och med VOR sekundärt?

    Jonas
     
  7. Erik

    Erik Ny medlem

    Eftersom en stor del av luftlederna över huvud taget inte går mellan radiofyrar kan ju inte mottagsningsförhållandena vara avgörande. Dessutom finns som sagt inga luftleder under FL95 och över FL95 måste man ju ändå ha RNAV. Förr (och utomlands) stod ofta två minimihöjder, t.ex. 5000 2700a, där den första kallad MEA utgör ledens (dvs den kontrollerade luftens) undersida som dessutom skall ge erfordelig radiofyrmottagning. Den andra, kallad MORA och anges med ett a, ger 1000 ft hinderfrihet över högsta hinder inom korridoren.

    FL95-reformen visade ju sedan tydligt att luftrummet är konstruerat för den tunga trafiken. Vi små-IFR-flygre fick en ökad frihet så till vida att vi inte förväntades följa några leder men samtidigt försvann ett antal "rekade" sträckor med publicerad MORA. Nu är man hänviasad till grid-MORA som oftast blir högre. Visst får man, som påpekats, bestämma MORA själv men jag vet inte riktigt hur man praktiskt ska göra det.

    Hur som helst har vi nu ett luftrum där man får flyga IFR under FL95 utan GPS men som i praktiken ger begränsade möjligheter att göra just det. Så visst flygs det IFR med icke godkända GPS'er, det räcker ju f.ö. att databasen är en dag för gammal för att din fina Garmin 430 skall vara icke godkänd. Själv är jag dock givetvis minutiöst noggrann med uppdateringrna till min KLN-94 :).

    Erik
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Joo,jag flyger VFR på dessa rutter och mellan fixarna.
    Inga broplem med det,har attid flygit så.

    Att det inte finns luftleder under FL100 i Sverige är klart men rutterna,punkterna mm kan användas av vem som helst trots att man inte befinner sig där rent fysisk.
    Det behövs ingen IFR cert för det.

    Och om du så vill,kan du flyga på 500 fot.(Där det går utan mark/mast mm kontakt)

    Färdplanering med Jeppesen IFR-karta blir enkelt.
    Du har distansserna där,alla fyrar,alla punkter/fixar,nästan alla frekvenser,jaa,så mycke info att du blir snurrig att borja med.

    Om du skall ända destination i luften är det enkelt.

    Jag tar alltid A4 färgkopior av ovanstående karta,som täcker rutten och har den som underlag för det mesta av flygningen.

    Har alltid,alltid, även VFR ICAO eller hells Jeppesen VFR karta med.

    Jonas,köp en Jepp. Europe Low Altitude Enroute Charts 7/8 och jämför den med din GPS map.
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    Erik,att själv bestämma MORA är intressant och givande arbete.

    Har flygit på lågan över bl.a Tatra berg i dåligt VFR väder,flera gånger.

    Det är inte lätt att vara VFR flygare.:laugh

    mvh /TOC
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag är nyfiken vad som gäller i dag angående GPS och att ange RNAV/GPS i färplanen.

    Är det inte så att utrustningen måste vara fast installerat och godkänt,även installationen och att man måste ha "rutiner" för uppdatering?

    Även att piloten har godkänt utbildning angående B-RNAV inskrivet i flygdagboken för att ens kunna skriva färdplanen enlig ovan?

    Vad gäller ang. krav för PC?

    Förkortning som man använder i dag är annat än jag skrev

    mvh /TOC
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kan det tom vara så att en del flyger med typ en handhållen Garmin 296 som primärt instrument inte bara en ouppdaterad IFR certifierad enhet?

    Kan tänka mig att någon av lathet använder den istället för att kolla skärningspunkter mellan VORar och DME avstånd, när all info ändå finns där om det bara handlar om att följa en viss track.

    Vad kostar det förresten att hålla en Garmin 430 uppdaterad eller KLN-94 per år?

    Jonas
     
  12. Mats B

    Mats B Medlem

     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    8.4.4.2 Allmänflyg

    För användning av P-RNAV-utrustning vid SID, STAR och direktinflygning krävs att flygbesättningen har dokumenterad godkänd utbildning på utrustningen enligt mom 9 samt kännedom om tillämpliga luftrumskrav. (LFS 2004:27)

    8.4.5 Användning av P-RNAV-utrustning (LFS 2004:27)

    8.4.5.1 P-RNAV-utrustningen skall användas enligt de begränsningar och rutiner som är fastlagda i den godkända flyghandboken eller dess supplement samt i förekommande fall i operatörens drifthandbok. Utrustningen skall användas i enlighet med tillämpliga luftrumskrav.

    En förteckning över vilka komponenter eller system som kan få vara ur funktion, när en flygning som är baserad på P-RNAV påbörjas, skall ingå i MEL när sådan krävs. (LFS 2004:27)

    9. UTBILDNING

    9.1 Samtliga flygbesättningsmedlemmar skall vara väl förtrogna med användning av RNAV-utrustningen och dess begränsningar samt känna till aktuella luftrumskrav.

    9.2 Utbildning av piloter på befintlig eller nyinstallerad RNAV-utrustning i ett luftfartyg skall vara genomförd innan utrustningen tas i operativt bruk. En kursplan som är anpassad för den aktuella utrustningen skall följas.

    Vid utbildning på en ny typ av luftfartyg med RNAV-utrustning skall utbildningsplanen innehålla utbildning om RNAV-utrustningen. Utbildningsplanen skall vara godkänd av Luftfartsinspektionen.

    Om RNAV-utrustningen innehåller en GPS-mottagare, antingen som självständig enhet eller som positionsgivare i ett multisensorsystem, skall RNAV-utbildningen även omfatta utbildning om GPS. En kursplan för grundläggande GPS-utbildning skall följas.

    9.3 Innan en pilot börjar använda en annan typ av RNAV-utrustning skall en skillnadsutbildning ha genomförts. Utbildningen skall minst omfatta en grundlig genomgång på egen hand av de delar i den godkända flyghandboken eller dess supplement som rör den nya utrustningen, av handboken för utrustningen samt inlärning av utrustningens olika funktioner i luftfartyget.

    9.4 Piloter, som är anställda av en operatör med drifttillstånd, skall erhålla RNAV-utbildning av operatören. Utbildningen skall intygas i pilotens flygdagbok och dokumentation om utbildningen skall arkiveras av operatören.

    Alla övriga piloter kan erhålla RNAV-utbildning vid en IFR-godkänd flygskola eller annan kompetent organisation. RNAV-kurser skall vara godkända av Luftfartsinspektionen. Godkänd teoriutbildning och praktisk utbildning skall intygas i pilotens flygdagbok av de godkända utbildarna.

    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan