Navigeringsappar - alternativ till Sky Demon?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Erik Berglund, 29 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag ska prova att använda webbsajten Skyvector för färdplanering och där kan man lagra rutten som en GPX-fil. I AirNav Pro läser jag in GPX-filen.

    Skyvector verkar lovande. Har väder också. Se skärmdump:
    Skärmklipp.JPG

    (Att flytta en fil mellan dator och mobil kan ju göras på flera olika sätt. Om man vill kan man t.ex. låta Skyvector skicka ett mail med filen bifogad till din egen e-postadress. Google Drive, USB-sladd etc går ju också.)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Jag använder ofta SkyVector för grovplanering, den är riktigt bra för att få en översikt eller ungefär flygtid, men upplever att deras data ligger efter eller är okomplett. Det är dessutom svårt att skilja på t.ex. R och D område, C-D-E luft osv, min flygnivå saknas på airways, etc...
    Otillräckligt för detaljplanering alltså.
     
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag testar ett månads-abonnemang på SD.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det låter som att du inte skulle ha nytta av SD och i så fall är det klart att den inte är prisvärd. Annars tycker jag att med tanke på vad du får så är den tvärtom billig -- 680:-/år om man bara har planeringsfunktionen. (Högre kostnad första året.) Det är kanske en halv flygtimme.
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag hålet med Laroho att Skydemon är prisvärd och att jag också kan leva med kostnaden. Jag flyger mycket och gärna längre sträckor inkl utomlands, skulle jag köpa och hålla pappers kartor uppdaterade så skulle även det kosta en hel del.
    Att ha en produkt som jag nu använt i många år och kan lita på till 100% är värt varenda krona, och sedan det drivet Skydemon visat med att hela tiden fortsätta utvecklingen och det i samförstånd med oss piloter är helt fantastiskt.

    Sen kan jag förstå att dom piloter som nästan aldrig åker utanför sitt närområde kan tycka att det är för dyrt, men då ska man kanske ändra på frågeställningen om man har behov av ett sådant komplett hjälpmedel, om inte så är det alltid för dyrt at betala för något men inte behöver

    Visst går det att ha SD installerad på flera enheter alltså dela på licensen. Jag brukar inte ha så stora samvetskval för sådant, men i SDs fall gör jag det inte av lojalitet för den utvecklingen som hela tiden pågår och då givetvis kostar en hel del.

    Jag har valt att ha en installation på min PC en på telefonen och en 3e på surfplattan. Det innebär att jag om jag vill kan planera på PCns större skärm spara i molnet och plocka upp det på plattan och telefonen före start. Min PC står i hangaren så med 7m usb kabel sänder jag rutten direkt till vår Garmin 496 som sitter monterad i planet och slavar autopiloten. Jag gör en planering och får den i 3 oberoende enheter.
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Lai

    Lai Ny medlem

    Det är såklart SkyDemon är värt för de som flyger mycket och/eller utomlands. Jag saknar dock en enkel men tillförlitlig variant för den mer enklare flygaren. Månadsprenumeration är ju bra. Jag kommer definitivt att prova det. Hoppas de fortsätter att introducera varianter av fullskalig SD, kanske begränsat till ett land och liknande.

    Jag snubblade över ett webbaserat planeringsverktyg: flightlogbackup.com
    Någon som använt det? Precis börjat testa det.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    IMG_0972.PNG Intressant, hade mobildata påslaget och ANP visade på något sätt trafik till mig :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Spännande! En Safir, såg du inte något gult nedanför dig? :)
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Jag tittade men såg den tyvärr inte, väldigt mycket sol i ögonen den dagen åt det hållet, och minsta lilla fördröjning så blir ju vinkeln helt fel
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Japp, ny feature sedan några månader tillbaka. En fattigmans TCAS :)
     
  11. Lai

    Lai Ny medlem

    Hur funkar den där trafikgrejen? Jag har också sett det och tycker det verkar bra. Är det alla med ANV som sharar (d.v.s varnar bara för andra ANV eller är det någon ADB-S som den tar online). Jag har vid något tillfälle blivit varnad från mitt eget flygplan och krocka med sig själv, det var lite lustigt. Tyvärr har jag lite sporadisk mobiltäckning däruppe i luften, men tycker det blivit bättre nu med 4G.
     
  12. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Nu gissar jag bara, men det verkar rimligt att det fungerar såhär:
    All telefoner som kör ANV och har mobiltäckning skickar sin position till Xample Sarl (som står bakom ANV) som lägger det i en databas. Samtidigt samlar Xample Sarl in information om ADS-B utrustade flygplan, möjligen från FlightRadar24, och lägger den i samma databas.

    Denna informationen skickas så tillbaka till telefoner som kör ANV, så att man kan "se" andra flygplan.

    Det betyder att man inte ser flygplan som inte har ADS-B och inte har ANV med mobiltäckning.
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    I mitt tycke låter inte det som en funktion jag skulle lita på ett dugg... efter att ha sett hur vår egen maskin, som har mode S, beter sig i FlightRadar24 när täckningen är sådär så är informationen inte tillförlitlig för 5 öre. En funktion som man inte kan lita på ska inte finnas i programmet. Det spelar imho ingen roll att man tydligt upplyser om att programmet inte får användas för primär navigation, för det gör folk ändå.
     
  14. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Mode S är inte det samma som ADS-B. Den senare bygger vidare på den förra. Om man tittar på FlightRadar24 så ser man att vissa flygplan har markeringen "T-MLAT1" i fältet "radar". Det betyder att flygmaskinen har Mode S, men inte ADS-B. FlightRadar24 försöker därför bestämma position via multilateration, och det är inte speciellt noggrant.

    Huruvida ANV endast inkluderar flygplan med ADS-B, eller om dom inkluderar dom som bara har Mode S vet jag inte.
     
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tekniken som används är kanske sekundär, min poäng är att implementera en funktion som kan leda piloter in i falsk säkerhet borde inte finnas i ett program som, om än mot tillverkarens rekommendationer, kan användas i navigeringssyfte. "En fattigmans TCAS" nämndes ovan, och det är väl den stora risken, att man litar på informationen mot bättre vetande. Du ser en maskin i displayen och drar slutsatsen att G-luften i övrigt är tom. Det är som att flyga i e-luft i Tyskland, fastän du har trafikinformation så får du vara väldigt vaksam på alla som flyger i samma luft utan att ha kontakt med trafikledningen.
     
  16. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det största problemet jag ser med detta är att det är app-specifikt: ANV-användare ser inte SkyDemon-användare eller VFRNav-användare.
    Om det fanns en standard för informationsdelning så alla apparna såg varandra så hade det verkligen varit tal om en fattigmans TCAS.

    Tyvärr är det där med att få folk att samarbeta om en standard så att säga omöjligt.
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Se bara hur tillförlitliga förkortningar är: Hur blev Air Navigation Pro ANV istf ANP? :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Air Navigation Pro kom precis i en ny version för ios. (Vet inte om Android.) Nu äntligen kan man planera sin höjdprofil i appen, men det verkar som att de fria databaserna med waypoints och luftrum försvunnit. De syns i alla fall inte bland "mina produkter" längre. I stället finns en 199 kronors-produkt med både luftrum och waypoints. Och det är ett abonnemang med en årlig avgift. Nu börjar det på allvar bli dags att överväga SkyDemon som alternativ. Prisgapet minskar...
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. control

    control Välkänd medlem

    Allt verkar finnas krav hos mig efter en 2 minuters kontroll?!?!
     
  20. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ingenting har försvunnit, men fria uppdateringar av navdata verkar vara borta
     
Laddar...

Dela sidan