Nivå på safety pilot vid OSL i medicinskt certifikat?

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av C42, 26 Mars 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. C42

    C42 Medlem

    Om man har begränsningen OSL i sitt medicinska certifikat, d.v.s. "Valid only with safety pilot and in aircraft with dual controls", vad gäller då?

    Antag att det är ett PPL-A med klassen SEPL: Vilken behörighet skall säkerhetspiloten ha? Räcker det med att han/hon har samma behörighet? Eller måste det vara minst en CRI?
    På vilken av dem ställer man t.ex. kravet på tre flygningar på 90 dagar för att få ta med sig passagerare?
     
  2. C42

    C42 Medlem

    Jag ställde frågan till Transportstyrelsen också, samtidigt som till detta forum. Inget svar därifrån heller.
     
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Säkerhetspiloten ska väl ha samma behörighet som den andre piloten har jag för mig. Det handlar ju om att säkerhetspiloten ska kunna ta över vid ex sjukdom, inte om ett rent 2-pilotsystem.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Inget jag reflekterat över, detta är ett resonemang utan att ha kollat några regler:

    Vilken behörighet skall säkerhetspiloten ha? Behörighet att flyga aktuellt plan (utan hjälp från piloten med begränsningen)
    Räcker det med att han/hon har samma behörighet? Eller måste det vara minst en CRI? Behöver inte vara CRI eller FI, det är någon som skall kunna ta över vid sjukdom, inte någon som behöver ha utbildning/kompetens att avgöra om en annan pilot klarar situationen själv eller behöver stöttas
    På vilken av dem ställer man t.ex. kravet på tre flygningar på 90 dagar för att få ta med sig passagerare? Båda måste vara behöriga och ha sina landningar innan de flyger med varandra, har piloten med OSL i sitt cert inte gjort sina landningar så är det CRI/FI som gäller
     
Laddar...

Dela sidan