Norrtälje/Mellingeholm

Diskussion i '060 Navigation' startad av Micke1983, 27 Februari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Sitter lite i planeringstankar och Mellingeholm kom upp i tankar. Någon som varit där? Är lite konfundersam då fältet är kort, 650m, och att det finns träd inte långt från båda banändarna. Då jag hade tänkt flyga dit med en DA40 så känns banlängden i något av det kortaste laget om man nu eventuellt kommer att vara mer eller mindre fullastade när man ska dit, men någon kanske har erfarenhet att dela med sig av?
    Gratis att landa eller tillkommer landningsavgift?
     
  2. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Hej,

    Jag landade där för några år sedan med en nästan fulltankad Cessna 172 + 3 personer ombord.
    Man får vara noga med att sätta planet tidigt då man inte har allt för lång tid å sig att få stopp på kärran.
    Ingen landningsavgift vad jag vet iaf.
     
  3. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Tack för svar, vilken av 07/25 landade du på? Hur var den närliggande terrängen i anslutning till banan?
     
  4. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Jag landade bana 25, vatten och träd före tröskeln, varning för nedsvep över träden.
     
  5. joflin

    joflin Medlem

    Angående DA40-TDI, (som jag tyvärr inte har någon POH/AFM rörandes, i min bokhylla - men)
    så undrar jag om den verkligen är laglig att använda på LDA:650m asfalt?

    Med lite intresserad_medPilot-information från Hässlö:s lathund, länk:
    http://www.hässlö.se/se-mbc/poh/se-mbc_snabbfakta_2013-06-05.pdf
    så läser jag ~655meter behövs med normal "payload"(=2personer och halv tank),
    men gissningvis utan att ta hänsyn till 70%-faktorn enligt regeln:
    TSFS2011:114 par13
     
  6. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem


    Dock baseras de siffrorna på MTOM och under en standarddag utan vind vad jag kan se? Landningsträckan verkar vara mer problemet än startsträckan enligt denna. Men helt klart verkar det vara begränsad prestanda på TDIn.
    Då kan jag samtidigt passa på att ställa frågan om det är någon som har provat att ta upp klaff strax efter sättning för att minska lyftet och få mer bromsverkan på bromsarna för att förbättra bromsträckan? Fungerar detta i praktiken?
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Norrtälje är lite småknepig. Banan lutar, det är risk för nedsvep och början av bana 25 är gropig och eländig. Jag har landat med PA-28, två personer ombord, men se för tusan till att räkna på det! När man börjar snacka om att ta upp klaff för att få bättre bromsverkan är det dags att fundera på om man ska avstå.
     
  8. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Ja det börjar kännas att det kan eventuellt vara att hoppa Norrtälje då det verkar vara på gränsen.
    Tack för svar!
     
  9. Björnen

    Björnen Ny medlem

    "Då kan jag samtidigt passa på att ställa frågan om det är någon som har provat att ta upp klaff strax efter sättning för att minska lyftet och få mer bromsverkan på bromsarna för att förbättra bromsträckan? Fungerar detta i praktiken?"

    Jag gör alltid så på hemmafältet (UL samt 350m stråk). Är osäker på om bromssträckan påverkas speciellt mycket för min del. Klaffen bromsar ju en hel del innan farten går ner. För mig är fördelen främst att snabbt få bra stabilitet på backen och därigenom kunna hantera starkare sidvind och undvika skutt pga svackor i fältet.
     
  10. Adam

    Adam Aktiv medlem

    AFM mm för Diamond DA40TDi finns gratis tillgängligt på Diamonds hemsida (bussigt!). Jag snabbkollade lite och jag tror att det helt klart är lagligt/möjligt att sätta en DA40 på 600 m asfalt. MEN: som allt annat handlar det ju om personliga marginaler, och när det dessutom finns försvårande faktorer (trädridå, lutningar) är det klokt att tänka efter en extra gång. Bra bedömt av trådstartaren.

    Ett bra tips är kanske att öva lite landningar på hemmafältet först, och säkerställa att man kan sätta kärran väl inom gränserna (när man vanemässigt landar på stora fält kan man bli lite lat, i alla fall blev jag det när jag flög mest på Saab-fältet). Ett annat alternativ kanske kunde vara att resa till Norrtälje i förväg och be om ett landningspass med klubbens lärare, för att lära sig fältet? Allt för flygsäkerheten!
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tar alltid in klaff direkt efter sättning. Det både kortar sträckan och spar enormt på däcken.
    Det ingick i rutinen att ta in klaff innan bromsning när jag skolade.
    Ska man gå runt är det ganska motigt att dra på med 40 grader klaff i alla fall.
     
  12. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Hej!

    Jag kan inte uttrycka mig ang DA40 men Norrtälje/Mellingeholm har jag ganska bra erfarenhet av då det är mitt hemmafält.

    Som tidigare skrivits är 07/25 helt klart en ganska utmanande bana. Personligen föredrar jag 07 för landning (om vinden tillåter) eftersom det är en ganska lång grässträcka innan den banan som går att använda för utflytningen om du bara känner dig i tillräckligt flygtrim att göra det.

    I övrigt är fältet ganska mysigt enl. mig men du bör vara väldigt "go-around minded" och dra på om inflygningen inte känns okej eller om du ser att du är på väg att komma långt då marginalerna är mindre än på en 2000m bana.

    Studera även prestandan noga innan du startar/landar.

    Har du något annat du undrar över är det bara att skriva så ska jag göra mitt bästa för att svara!

    /J
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. litens

    litens Aktiv medlem

    Öva på att landa mycket nära en bestämd punkt på hemmafältet med konstant/rätt inflygningsfart för kortfältslanding. Var bestämd med att korrigera glidbanan med motorn. När du kan göra det många gånger på raken skall det inte vara ett risktagande att gå till en bana som är inom marginalen enligt POH, särskiljt om man kommer in lägre än 15 meter. I min värld skall man hålla en sådan nivå att man kan komma nära POH prestanda annars behöver man träna på att flyga rent/rätt.
     

Dela sidan