Norska Herculeshaveriet

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Staffan, 22 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Här är lite intressant läsning, Haverikommissionens rapport angående Herculesen som flög in i Kebenekajse: http://www.havkom.se/virtupload/reports/RM 2013_02.pdf

    Har inte läst hela än, men som vanligt lär det finnas mycket att lära även för oss. T ex att man måste ha stenkoll på lägsta säkra flyghöjd där man befinner sig även om man blir klarerad lägre av ATC.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När jag tog IR så fick man hårt inpräntat att klareringar inte garanterar hinderfrihet utan att ansvaret för att hålla en säker flyghöjd alltid ligger på piloten -- utom vid radarvektorering.

    Det kommer att bli intressant sängläsning ikväll!
     
Laddar...

Dela sidan