Norska TMA-kartor = militära?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Dahlbäck, 14 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag köpte nyss en TMA-karta (Oslo) från KSAB Pilotshop. Vid leverans upptäckte jag att det på kartan står "Kun for militaert bruk / For military use only".

    Är detta normalt? Dvs finns det endast militära TMA-kartor i Norge, eller har det blivit något fel?

    Det jag kan se som skiljer från en svensk TMA-karta är att hinder och MEF-siffror är i blått istället för i rött. Jag misstänker att det är en anpassning till bildförstärkare. Men för oss vanliga dödliga innebär det nog också en sämre läsbarhet (känns väldigt plottrigt).

    Någon som vet om man är "laglig" om man puttrar in med en högst civil PA-28:a navigerandes efter en sån här karta?
     
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det finns inga lagliga eller olagliga kartor. Om du anser att informationen som återges på kartan avspeglar den informationen som finns i Norska AIP så ska det gå bra att flyga med den.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Helt riktigt det som @Dimme skriver. Du kan navigera med en servett om du vill, bara den visar rätt luftrumsinformation.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är sant som Dimme och Larscho säger. Ibland talas det om "officiella" kartor, men om man med det menar kartor som utges av en luftfartsmyndighet så finns inget krav i regelverket på att man skall använda sådana. Kravet är endast att kartorna skall vara "aktuella" och "lämpliga".
     
Laddar...

Dela sidan