Nosewheelstyrning?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fakkah, 3 Augusti 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hello!
    Satt och funderade lite och kom på en fråga..

    På större kärror (boeing m.m) hur är det man styr med framhjulet? Är hjulen seriekopplade med slatsen eller med rodret? Eller finns det någon mystisk spak jag aldrig lagt märke till?

    I sånna fall, hur fungerar detta uppe i luften när men gör svänga, borde inte hjulen inne i hjulhuset röra sig? :q


    Hälsningar
    Andreas
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag åkte med cockpit i en ATP-F (Westair transport).
    http://www.munich-airport.de/Mediapool/Content/Bilder/Aircraft/ATP_F.jpeg
    Där styrde man under taxning med en separat spak till vänster om stolen (kapten, höger för styrman). Styrning endast av noshjulet alltså... Detta kombinerades med bromsar på pedalerna som vanligt.

    Det är all erfarenhet jag har av större kärror.
    Kanske vi har nån trafikflygare som kan förklara närmare...
     
  3. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Jag flyger B737-400 till vardags och angående noshjulsstyrnings så kan jag säga att det är förvisso kopplat till pedalerna oxå. Med hjälp av pedaler så kan man svänga ca +/- 7 grader på endera sida medans med hjälp av spaken som sitter på kaptens sida så kan man svänga hela +/- 78 grader. Detta system är drivet av hydralik system A på B737 som är den primära drivsystemet för nosstyrning medans alternativ noshjulsstyrning finns på System B som normalt används om A systemet skulle fallera.

    Detta svar är enkelt förklarat, går att ge mer ingående beskrivning på detta.

    /Filip B
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Kul med en trafikflygare här! :)

    Tack för svaret, mycket lärorikt! :tup
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    De flesta flygplan med infällbart landställ och styrbart noshjul har en mekanism som gör att styrningen kopplas ur och hjulet ställs rakt framåt under infällning.
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Motsvarande mekanism finns på många flygplan med fast ställ, t.ex. mitt, där noshjulet låser sig i läge rakt fram när man lättar.
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Detta är kul att veta :)

    Jobbar på arlanda och tog en noggrann titt i cocpit (737) och såg "den halva ratten" till noshjulet :tup
     
  8. Ben

    Ben Ny medlem


    Var jobbar du då nånstans?
    Själva jobbar jag på HSC / Hangar gate. HGG på radion.
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Kanske litet off-topic, men här finns litet info om 737:or i allmänhet:

    http://www.b737.org.uk/

    MVH

    Håkan
     

Dela sidan