NQ skolning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av DanielW, 19 Oktober 2007.

  1. DanielW

    DanielW Medlem

    Efter c:a 8 timmar och 35 landningar varav 10 poweroff på tre dagar är mörkerbehörigheten säkrad.
    Maken till skönare och vackrare flygning har jag inte varit med om(När jag själv sitter bakom spakarna). Jag kan starkt rekommendera alla som inte flyger mörker att börja. Synd att jag inte har några bra bilder att visa, men det kommer.
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Härliga ord att läsa!
    Bidrog till att jag absolut inte ångrar mig att jag valde NQ också till min PPL.
    Så när jag är färdig med PPL har jag NQ också! :)
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Ganska roligt, det där. Jag har typ 100 timmar nattflygning och vem vet hur många nattlandningar på mitt amerikanska CPL. Men om jag lånar ett plan i Sverige får jag inte flyga på natten eftersom jag inte har någon nattutbildning. :)
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Mjukis:
    Outgrundliga är byråkraternas vägar :)

    Men när jag läste I-teori innebar I-bevis automatisk behörighet att flyga i mörker. Skillnaden mellan minimal RVR och mörker är ju trots allt inte så stor. Så om inte reglerna har ändrats, så går det nog bra. Kan ju alltid löna sig att kolla.

    Daniel:
    Roligt att du har nappat på NQ. Jag instämmer till 100 procent i att mörkerflygning kan vara väldigt vackert. Speciellt över städer en stjärnklar kväll. En stjärnhimmel ovanför och en under.

    Men man skall inte glömma att riskerna är större. Möjligheten att hitta en nödlandningsplats är minimal. Och det är betydlgt svårare för räddningpersonal att hitta ett plan som havererat i mörker.

    MVH/Allan
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Mitt I-bevis duger inte heller, så det gäller inte i Sverige. :p
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tycks inte finnas någon gräns för knäppa regler :(
     
  7. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja jag håller absolut med Allan att man verkligen skall ha respekt för mörker.
    jag har själv skolat en del möker i arvidsjaur nu och tänker man efter är det rätt märkligt att det överhuvudtaget är tillåtet i sverige.

    vad jag kan minnas är det väl förbjudet enligt jar-ops att flyga mörker eller IMC med enmotor ifall man ej kan säkerställa att en säker nödlandning kan genomföras vid motorbortfall och så är ju sällan fallet vid normal mörkerflygning.

    under denna årstid i arvidsjaur innan snön kommer kan det vara så mörkt att man ej ens kan se skillnad på skog och sjö. Och
    skulle man klara en nödlandning i en sjö skulle man ändå frysa ihjäl innan de hittar en. landa i skog är ju inte heller någon höjdare, och vägarna är ju ej upplysta så det är ju lite lotto ifall man skulle komma ner på en sådan i strålkastarljuset från någon bil eller nåt.
    egentligen borde man avstå från mörkerskolning under denna årstid, men sen måste man ju också tänka på ekonomin, så man får helt enkelt ta en viss risk.

    men så jag ser på saken är ju NQ en väldigt bra behörighet att ha så är man ju lite mer garderad ifall en flygning skulle bli försenad eller liknande, men personligen försöker jag i alldra möjligaste mån undivka att planera flygningar helt i mörker.
     
  8. DanielW

    DanielW Medlem

    NQ är ett krav för IFR behörighet därav så tog jag det. Att det sedan är väldigt roligt och vackert är en bonus. Håller med om att mörker enmotor inte är det bästa vid motorbortfall men JAR-OPS berör inte privatister.

    För Er som flyger IFR kan det vara värt att veta att nya "BCL-D 1.17" heter LFS 2007:50.
    För VFR är det LFS 2007:58.
     
  9. Ejvind

    Ejvind Medlem

    nej självklart berör inte jar-ops oss privatister i sverige men för mig väcker det ändå en liten tankeställare att det faktiskt innebär en avsevärt högre risk när man flyger mörker och eller IMC men såpass låg molnbas att en nödlnadning skulle vara marginell.
    så pass stor risk att det förbjuds enligt JAR-OPS..

    men visst förnekar jag inte att jag själv flyger mörker emellanåt,
    Det är tillåtet, och vad man än gör handlar det ju om ett visst risktagande,
    Jag tycker däremot att man skall informera passagerare om att det innebär en större risk att flyga mörker.
     
  10. DanielW

    DanielW Medlem

    Absolut, inget snack där.
     
Laddar...

Dela sidan