Nu finns handrättningar till TMA-kartan

Diskussion i '060 Navigation' startad av Martin Trankell, 21 Juni 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Hej alla!

    Martin Trankell på KSAB här. Vill bara göra en blänkare för att vi nyss publicerat den första handrättningen till TMA-kartorna. Detta är ett nytt projekt vi avser underhålla för att skapa större tillförlitlighet i flygdatan i de svenska flygkartorna för VFR.

    Ni finner handrättningarna här:
    https://www.pilotshop.se/category/tma-handrattningar

    Just denna uppdatering innehåller information om ett antal nya R-områden i Stockholmsområdet. Jag tycker dessa förändringar väl illustrerar anledningen till att publicera handrättningar och vikten av hålla kartan ajour. Ändringarna infördes i AIP (och blev därmed aktiva) igår 20 juni. Ni som har flygplaner runt Stockholm i midsommar bör därför gärna titta på handrättningen och rita lite i kartan innan ni beger er ut i det härliga sommarvädret.

    Notera att handrättningarna kommer innehålla alla för VFR viktiga förändringar sedan det datum då den senaste flygkartan trycktes. I dagens läge är detta alla ändringar sedan april 2019.

    Glad Midsommar och flyg försiktigt!

    Med vänliga hälsningar
    Martin Trankell
    KSAB / Pilotshop.se
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Bra initiativ!

    Jag skulle föreslå att ni lägger in speciella blad för handrättningar både av SvFF och TMA-kartorna i den digitala versionen av SvFF. Då kan de som läser SvFF digitalt (själv anväder jag SvFF genom SkyDemon) få handrättningarna nedladdade automatiskt.
     
  3. Hej Airborne,

    Ett bra förslag. Digitala handrättningslistor för Svenska Flygfält finns redan i vår egen app för Svenska Flygfält. Utöver det har jag nu uppdaterat SvFF-appen med handrättningslistan för TMA-kartan. Den ligger under infosidor direkt efter handrättningslistan för Svenska Flygfält.

    När det gäller handrättningslistor för er som använder Skydemon så återkommer jag om vi kan inkludera dessa där på något bra sätt.

    På sikt ska vi även jobba för att handrättningslistan kommer in i appen TMA-kartan. Vi arbetar för närvarande med en ny version av den applikationen som kommer innebära en del förbättringar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ni får gärna inkludera textsidorna i SvFF i SkyDemon-abonnemanget också!
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är kanske en fråga mer för SkyDemon, men jag hade gärna sett att överläggsbilden i SkyDemon hade varit själva flygplatskartan med eventuell varvsinfo, jmfr de tyska DFS-kartorna, inte framsidan där flygplatsen bara är en prick på ett utsnitt ur TMA-kartan.
    Kanske är det dags att göra om flygplatsbladen och använda ytan på framsidan för en bättre fältkarta än den lilla fyrkanten på baksidan?
     
Laddar...

Dela sidan