Nu påbörjar jag utflaggningen av min Cessna

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 1 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 17 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tänkte också på Lennart bara för någon vecka sedan. Lennart, kom tillbaka! Allt är förlåtet! :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Skrev till honom på FB nu. Hoppas han svarar.
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Fast jag hade tydligen alldeles fel när det gäller privatflygning! Luftfartslagen 1. kap. 6 § säger att ”Ett luftfartyg som inte används vid tillståndspliktig luftfart och som stadigvarande används inom svenskt område ska vara registrerat i Sverige.”.

    Å andra sidan så undrar jag om inte detta är en reglering som faller inom EUs grundförordning om luftfart och i så fall gäller den före Luftfartslagen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Frågan är bara vad stadigvarande används betyder... Fler än 182 dagar om året? :)
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    På årets Fly-in i Siljansnäs mötte jag en herre som flög runt i en Tyskreggad Piper Turbo och frågade honom om varför den var Tyskreggad.
    Enkelheten svarade han. De hade köpt den i Tyskland och inte reggat om den då de slipper en hel del underhåll på det viset. De höll till någonstans kring Linköping eller Norrköping vill jag minnas. Så nog borde det fungera med utländsk registrering trots allt..
     
  6. Albin

    Albin Medlem

    Är det någon som vet hur det fungerar med M-reggade maskiner (Isle of Man).
    Dom jobbar hårt för att få folk att utflagga sina maskiner dit...
     
  7. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Dom tar bara emot turbinmaskiner om du inte själv är mantalsskriven och bor på Isle of Man. Men snart kommer nya Guernsey-registret som ska bli liknande upplägg, men ta emot även kolvmotor. Och San Marino-registret är redan igång.
     
  8. FXV var ju i SAS Flygklubbs ägo till alldeles nyligen. Jag antar att han sålde planet.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag är tillbaka!! Kul att man är saknad!!
    Jag ska försöka komma ikapp med vad som hänt här.. Tiden går ju sååå fort!! Sen ska jag berätta om min resa varför det blev så tyst från mig..
     
    • Gillar Gillar x 3
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tack BosseB...
    Jag är tillbaka!!! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Är det någon som vet om dagens eller kommande regelverk fortfarande kräver tex korrosionskontrollerna på tex denna kärra (ELA2?) ?

    @Larscho kanske vet?
     
    Senast redigerad: 11 November 2016
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Nja, det beror på vilken benämning de går under. Är dessa en service bulletin så är det lugnt. Men SID kan också vara en del av "Instructions for Continuing Airworthiness" och då kan det bli värre. Men vad man framförallt ska göra är att stämma av med den som gör jobbet och få en offert på kostnaden. Då blir det inga överraskningar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svar!
     
  14. Stefan Lyck

    Stefan Lyck Ny medlem

    Undrar hur det gick för Lennart..
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  16. Stefan Lyck

    Stefan Lyck Ny medlem

    Jaha! Ny tråd. Tackar!
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan