Ny digital bränslenivågivare - är detta framtiden?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fredrik, 21 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Ett företag som heter CIES Inc i USA har tagit fram en ny typ av bränslenivågivare för de populära Cirrus-modellerna. Personligen har jag länge saknat utrustning i flygplanen för att på ett mer exakt sätt kunna läsa av tillgänglig bränslemängd. Detta kanske nu är något som kommer att ändras på sikt.

    Vad tror ni, kan denna teknik vara framtiden för mindre flygplan för att på ett mer korrekt och säkert sätt kunna genomföra bränsleuppföljning?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad jag förstår så handlar detta om att göra en mera precis avläsning av flottörens läge i tanken. Det är i och för sig bra och ger en mera tillförlitlig avläsning, men det löser inte grundproblemet med flottörmätare -- nämligen att själva mekaniken och flottören är opålitliga komponenter som dessutom är mycket svåra att byta ut om det skulle uppstå något fel.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad är alternativet till flottörmätare om dessa inte är tillräckligt tillförlitliga?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 2
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Så det är alltså sådana givare som sitter i större kommersiella flygplan antar jag?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Aha, då vet jag det. Misstänker också att de är relativt dyra eftersom de inte verkar förekomma på bred front på mindre GA-flygplan.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 1
  9. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Jag tror det har med vikt att göra och att det inte är så noga på GA, man tankar lite extra så man har marginaler. På stora flygplan tankar man ogärna mer än vad man behöver och då vill man gärna att det är exakt.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är minst lika noga i GA, men av andra skäl. Med fulla tankar är lastförmågan på de flesta lätta flygplan starkt begränsad i förhållande till antalet stolar.
     
  11. Mikael

    Mikael Medlem

    Jag har kapacitiv tankmätare i min trike. Hade det i min gamla trike oxå. En utmärkt lösning :)
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    I planet jag bygger, kör jag med de billiga flottörerna som följer med kitet. Anledningen är främst att dessa mätare för mig endast är en lösning för att ha en chans att upptäcka läckor, precisisonen får jag via fuleflowmätaren.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan