Ny flygklubb i Stockholm

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Aviation Stockholm, 18 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Varför inte en VLJ när vi ändå drömmer ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan det här "nytänket" och ett flygplan med andelar?

    Asfalt och belysning på Skå-Edeby kan man glömma. Vi får vara kvar för kommunen så länge verksamheten inte utvecklas, dvs i princip på nuvarande nivå.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Ska man få till en sån verksamhet som jag tänker är lite "high-end" så måste man ha asfalt och säkert 8-900 meter sådan. Enda möjligheten som jag ser det är att köpa mark privat och anlägga en sådan flygplats, det som @control var inne på. Tyvärr är utgångsläget dåligt för oss i Stockholm, hade man bott någon annanstans i landet hade lokaliseringen inte varit något problem.

    Man bör diskutera delarna var för sig som enskilda projekt:
    • Hur kan man förändra dagens flygklubbsmodell till det bättre? (vissa klubbar går bra och andra dåligt)
    • Hur ska man få till en flygplats för allmänflyg i Stockholmstrakten? (<45 min från city)
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Det var lite det jag var ute efter. Kostnaderna för själva flygningen lär inte skilja sig från vad de är i en (välskött) klubb. Sen finns det väl en del kringverksamhet som kan funka mer eller mindre bra, men när det gäller finansiering av flygverksamheten så antar jag att klubbpriserna redan är en god indikation på vad ett realistiskt timpris är.

    Dock, nu var det ju inte främst fråga om att sänka priserna, utan om att skapa en generellt attraktiv och stabil verksamhet för privatflygare. Där finns det kanske mer att diskutera.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Det finns faktiskt flera orsaker till att det realistiska timpriset kan vara väldigt olika för olika klubbar:

    - Vissa får sponsrande inkomster från andra verksamheter. (flygdagar, tillhörande bruksflygbolag med t.ex rundflyg)
    - Vissa har väldigt många medlemmar och kan därför även med en medlemsavgift som bara är något högre än de fasta kostnaderna, sponsra både fasta och rörliga flyglanskostnader.
    - Vissa har av olika anledningar obetydliga lokalkostnader medans andra har nya/nyrenoverade lokaler, dyra arrenden etc. Vissa har stora härliga uppvärmda klubbhus, pool mm. medans andra har en kall byggbod.
    - Vissa bygger sin verksamhet på att andra äger planen och sponsrar alt. sätter timpris efter vad marknaden tål, andra har nya investeringar och måste antingen via fasta eller rörliga avgifter hantera kapitalkostnaden.
    - Vissa lever kortsiktigt och flyger på nu utan att bry sig om avsättning till motor/propeller/nytt plan och skippar reparationsfond, andra har överdrivna "hängslen/livrem".

    Finns säkert mycket mer, men klubbarna och deras förutsättningar är inte homogena....
     
  6. LEE

    LEE Medlem

    Vad händer på Strängnäs flygbas numera? Går det att få den i flygbart skick igen?
    Skillnaden mot att åka till Eskilstuna är kanske liten, men det skulle vara kul med en asfalterad bana att öva på utan kostnader per landning.
    På nätet hittade jag bl.a. följande:
    År 1999 utgick basen ur krigsorganisationen, och övergick till kommunal ägo av Strängnäs kommun. Sedan 2005 arrenderas flygfältet av ett privat bolag som hyr ut det till testkörningar, utryckningsförarutbildningar och till bil- och MC-klubbträffar.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    När Tullinge las ner så försökte man få komma till Strängnäs, det var som om alla söders miljöpartister hade sommastuga i Strängnäs, värre motstånd mot flyg har jag inte sett innan eller efter...
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Paby

    Paby Ny medlem

    Det @Aviation Stockholm pratar om (som jag tolkar det) är framförallt att finansiera planen på ett annat sätt än vad flygklubbar kan göra. Det möjliggör att köpa plan med högre inköpspris som flygs till samma timpriser som äldre plan på flygklubbarna idag. Nyckeln här är den långfristiga finansieringen, inte att jaga driftskostnader.

    Man kan tycka vad man vill om det men faktum är att en flygklubb är en oattraktiv, hög-risk-låntagare för banker. Villkoren för lån blir därefter..
     
  9. Paby

    Paby Ny medlem

    Jag tycker det här låter otroligt intressant och skulle gärna vara med. Bra initiativ @Aviation Stockholm!
     
  10. Hej igen,

    Helt rätt. Min tanke är dels kring finansiering och till viss del kring kringkostnader. Jag har inte för avsikt att hitta prisledande lösning, däremot en konkurrenskraftig. Jag vill också ändra synsättet lite. Flygplanen betalas i slutändan av de som flyger dem. Det kan ske genom årsavgifter, inträdesavgifter, medlemslån, banker, leasing etc etc. Både kontinuitets, stabilitets och skattemässigt finns det stora fördelar med vissa lösningar. Jag jämför gärna med ESOW. Själva flygningen kommer är inte speciellt varken dyr eller billig men däremot hustlet att ta sig till och från Västerås först med bil och sedan sitta och transportflyga över mälaren om man tex vill visa Sthlm i solnedgång gör att det blir ekonomiskt ineffektivt och praktiskt oattraktivt.

    Anledningen till att jag inte varit väldigt aktiv under någon månad här är att jag funderat kring basering. Gräs/asfalt? Banljus/inte banljus? Placering. De tre alternativ som står till buds är ESSB/E/N (A har jag inte bemödat mig att kolla). ESSB har allt men är väldigt, väldigt dyr (dock inte omöjlig som många verkar tro). ESSE har bra placering fyra stråk men gräs och inga banljus. ESSN ligger avsides men har asfalt och banljus.

    Om ngn har något annat tips, tex privat fält där man kan bygga eller hyra in sig i en hangar så skulle det uppskattas.
     
  11. CD

    CD Ny medlem

    Ett bra och betydligt billigare alternativ till asfaltering är plastarmering. Kostar typ 9 € per m2 + läggning. Med andra ord kostar 800 m bana med 10 m hårdgjord bredd cirka 650 000 kr. Perfo och novus-HM är två leverantörer.

    www.s2t-perfo.com
    www.novus-hm.com

     
    • Gillar Gillar x 3
  12. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Följer denna tråd med stort intresse och applåderar som andra initiativet. Rent avståndsmässigt från Stockholm är ju Skå-Edeby högintressant, däremot är som sagt frånvaron av asfalt lite av ett aber. Blir också mycket nyfiken när du nämner att Bromma inte skulle vara en omöjlig bas? Allt GA-flyg har väl sparkats ut från Bromma?
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    Man ska vara medveten om att Skå ligger "längre bort" än vad det fysiska avståndet förspeglar, kommer du från/till stan vid fel tid kan du sitta i långsam kö hela vägen från Alviksbron till där vägen delar sig vid Ekerö centrum. :( Att ta en liten flygtur direkt efter jobbet är oftast inte ett roligt alternativ.
     
  14. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tog en flygtur efter jobbet på Skå så sent som idag. Åkte bil från Brommaplan kl 17 och var i luften kl 19. Då hade jag ändå varit hemma och ätit emellan eftersom jag bor på vägen :) Men visst, vissa dagar kan det vara eländigt

    Asfalt på Skå kan man nog glömma. Kommunen vill inte att verksamheten därute utvecklas utöver nuvarande nivå
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, man ska vara medveten om att Skå inte är så nära tidsmässigt som man kan tro. Däremot så ligger den ju perfekt när man väl kommit upp i luften. Ofta när man flyger med vänner och bekanta så vill de ju se Stockholm från ovan och då är det ju riktigt bra läge.

    Precis som @BosseB skriver så är det nog så att man kan glömma asfalt på Skå. Även av den rent ekonomiska aspekten, arrendet ligger på fem år vilket gör det omöjligt att göra en sådan investering. Sedan hade fältet nog tappat en del av charmen också.
     
  16. Jo, Skå ligger på Ekerö men, såsom uppvuxen och med familj kvar på Ekerö, tycker jag inte det är så farligt. Visst, i rusning tar det tid till Drottningholm men oftast går det rätt okej så fort man kommit förbi Orangeriet. Det stora problemet om man räknar från city är att komma till Brommaplan, men det är samma elände om man ska förbi Roslagstull (ESSN) eller Barkarby (ESOW). Skillnaden är att det efter eländet bara är 15minuter kvar. Och nästan 0 minuter i flygtid till Stockholm.

    Men man ska också tänka på att hem från Skå går det oftast blixtfort, likaså i icke rusning.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan