Ny papperslapp

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av mjukis, 4 September 2007.

  1. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Ja, då har man fått lämna in certet igen och fått en ny papperslapp av examinatorn, då jag fått en leksakstyperating i en Hispano Aviacion HA-200 "Saeta". Som nyutexaminerad HA-200-instruktör vet jag mycket väl att jag aldrig kommer att vara så kuriosakunnig som jag är med alla siffror färska i huvudet, så om ni har några frågor om planet är det dags att ställa dem nu! ;)
     
  2. Rikard

    Rikard Medlem

    Jag tror banne mig att grattis sitter på sin plats! :tup
     
  3. dagengryr

    dagengryr Ny medlem

    Coolt flygplan!
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Grattis!
    Berätta gärna litet om flygplanet :)
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Grattis Mjukis !

    Det är ju en riktig gammal klassiker som du bryter runt i lufthavet !
    Klassas den som en- eller tvåmotorig? Jag tänker på den relativt låga dragkraften och enmotorprestanda.

    MVH
    Håkan
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis och well done!

    Är det en jetkärra du har flugit in dig på? Det var nämligen det jag fick upp när jag sökte på "Hispano Aviacion HA-200". Den såg lite "old school" ut :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Tack för alla grattis! :D

    Det är en tvåmotorig jetkärra från mitten på 50-talet. Den började sitt liv när Spanien ville bryta sitt beroende på USA för lätta flygplan. Willy Messerschmitt (som kom till Spanien första gången 1951, och snart öppnade ett designkontor där) jobbade tillsammans med Hispano Aviacion SA och designade en rival till North Americans T-28, med en stor radialmotor. Den fick dock nobben, så de modifierade desginen och stoppade in två franska Turbomeca Marboré II-motorer där fram. De är ganska lätta och små, och ger 880 pounds (3.9 kN) vid 22500 RPM var. Det är samma motorkonstellation som i Fouga Magister. Det räcker gott och väl, planet väger bara 3 ton när det är fullastat. När väl stället har fått komma hem till magen så brukar den stiga i ca 180 knop och 1500fpm. VNE utan extratankarna på vingspetsarna (den jag flyger slipper sådana) är 425 knop eller .72 mach, vilket som kommer först.

    Måste säga att jag aldrig flugit ett mer lättfluget flygplan. Man måste vänja sig lite vid tiden från att man drar på gasen tills dess att motorn levererar kraften man vill åt, men utöver det är det en fröjd att flyga, även med motorbortfall på ena sidan. Att den drar över 400 liter flygfotogen varje timme är väl dock inte det roligaste för plånboken :(
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Var det planerat att du skulle typa dig som instruktör på den kärran eller var det en möjlighet som bara dök up?
     
  9. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det var lite av en tillfällighet. Jag hade en instrumentelev i våras som äger två sådanahär. Det är ju dock inget vidare vanligt flygplan så det var svårt för honom att hitta typade instruktörer. Han tyckte om mig och frågade om jag ville typa mig i kärran, så att det kunde finnas lite mer lokal kompetens. Inte säger man väl nej när någon vill låna ut ett klassiskt stridsflygplan? ;)
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur många utbildningstimmar krävdes det för att bli typad på den?
     
  11. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Jadu... först spenderade jag ett antal helger mekandes med den. När jag hade lärt mig alla system grundligt så var det dags att plugga in alla checklistor och nödchecklistor, följt av två dagar kombinerad markskolning och flyg. Eftersom man har mycket begränsad tid i luften (en timme plus reserv är max) och det var väl över 40 grader varmt ute höll vi flygningarna till max 30 minuter i luften. Vi spenderade sålunda säkert 2-3 timmar med briefingen inför flygningarna och kanske 1 timme efteråt med debriefing. Tiden i luften blev således 2 x 25 minuter för min del. Dock var ju varje handrörelse intränad i förväg, så det var jävligt intensiva och effektiva 25 minuter ;)

    Uppflygningen gick till på ungefär samma sätt, och tog 35 minuter. På min andra träningsflygning och på min uppflygning fallerade hydraulsystemet (av olika skäl dock), så jag fick blåsa ner stället med nödsystemet på 2 av 3 flygningar. Pga detta har jag fortfarande aldrig landat planet med klaffarna nere... "No flap landing"-checklistan sitter som den ska, åtminstone!
     

Dela sidan