Ny regler för UL 1 juli

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av hans_p, 20 Juni 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nu finns Transportstyrelsens nya föreskrifter gällande bland annat underhåll av ultralätta flygplan publicerade på webben. Kravet på 175 kg tillsatsvikt är borttaget, förlängning av flygtillstånd kan göras upp till 3 år av ägaren själv, med mera. Reglerna träder i kraft 1 juli. Läs TSFS 2016:40, 41, 42 och 43 som du söker fram här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/sok-ts-foreskrifter/
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Och det här vart kvar:

    "Gångtidsförlängning får endast tillämpas på bensindrivna kolvmotorer."

    Vilket ställer två frågor, vem är idioten från våra egna led som gett TS denna ide, varför lyssnade inte TS på remissvaren I denna fråga??
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    @control Bra frågor, har dock inget svar.
     
  4. Didar

    Didar Ny medlem

    När vet vi hur regelverket ser ut i framtiden gällande ev viktförändringar för UL? Det nämdes i Pilot att Sverige tillsammans med andra länder jobbar för mtow 600kg.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Om framtiden vet vi ingenting. Att Sverige jobbar för en högre maxvikt är en sanning med ganska mycket modifikation. KSAK, tillsammans med intresseorganisationer i flera europeiska länder, lobbar & jobbar för att det ska ske en ändring i EASAs grundförordning som medger att nationella reglementen kan ha en högre maxvikt än dagens 450 kg. Det kom ett positivt besked från Danmark (danska DULFU) som sa att även Sverige var "med på banan" angående detta, men när vi kontrollerade detta närmare med TS visade det sig att det inte stämmer. I Sverige är det Näringsdepartementet som beslutar om att sådan ändring ska förespråkas inom EU, på inrådan av TS, och enligt TS representant i frågan är det idag mer nackdelar än fördelar för Sverige att anamma detta. Hur man har resonerat här är oklart, men KSAK jobbar på att få reda på det, och förändra synsättet.

    Så för att bena ut lite fakta så är det i Norden Finland som har tagit kommandot, där faktiskt deras motsvarighet till TS har tagit beslut om att verka för en höjd max tillåten startvikt, men då 560 kg. Sen finns det lite varianter på detta beroende på vilken intresseorganisation man talar med. Det positiva i historien är att det förs en diskussion om ärendet inom flera europeiska länder och på EU-nivå. Men vägen fram till ett beslut är långt, om vi antar att vi kan få en förändring i EASAs grundförordning så kan vi nog inte vänta oss att denna beslutar förrän i början av nästa år, och då träder reglerna i kraft kanske 2018. Kanske.

    Ponera att vi får en höjd maxgräns i EASAs reglemente, då återstår även arbetet att få TS att införa en höjd gräns även i Sverige. :banghead:
     
  6. Didar

    Didar Ny medlem

    Jag var av uppfattningen att detta var något som inte skedde allt för ofta (10år). Finns det ingen tidsbegränsning när detta ska vara beslutat? Sker inget beslut inom 1 år kan man förvänta sig att nuvarande regler ligger kvar i flera år? Att ett beslut kan ta tid innan det implementeras är ju en annan sak...
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tidsbegränsning? Vi pratar om EU, nationell politik och ekonomi... :ROFLMAO:
     
Laddar...

Dela sidan