Ny version av SwFlightplanner

Diskussion i '060 Navigation' startad av ankan, 29 Maj 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hoppas det är okay att jag återigen gör lite reklam för mitt hobbyprojekt, SwFlightplanner. I och med att det är gratis och fri mjukvara (Open Source) så hoppas jag att detta inte räknas som spam

    Jag har nyss släppt en ny version av Android-applikationen: SwFlightplanner2. Det är ett helt nytt program, för att installera måste den laddas ner från Google Play, den kommer inte som en uppdatering. Den är givetvis fortfarande gratis. Den skiljer sig från den gamla versionen på följande sätt:

    * Automatisk synkning av NOTAM, TAF och METAR, för alla svenska flygplatser, med ett knapptryck. Funktionen fungerar snabbt även med dålig GSM-täckning, då datat komprimeras, och endast ändrade data skickas. Detta betyder att du alltid har senast möjliga NOTAM/TAF/METAR i telefonen när du är uppe och flyger (om du synkar precis innan du åker), även om du inte har GSM-täckning i luften, och detta även för flygplatser du inte planerat att åka till.

    * Applikationen laddar ner flygplatskartor, inflygningskartor och landningskartor från lfv.se, för alla Svenska flygplatser, och dessa är tillgängliga in flight.

    * Applikationen laddar även ner textuell information om alla flygplatser, från AIP, och du har även med dig detta.

    * För taxning på stora flygplatser, visar applikationen din nuvarande position direkt i flygplatskartan. Bra om man blir osäker på var man egentligen är.

    * Terräng-varningsfunktion. Man kan nu aktivera en funktion som färgar kartan röd på alla punkter där terrängen sticker upp ovanför uppmätt GPS-höjd. Självklart inte användbart som primär terrängvarning, men en backup och en hjälp för navigation.

    * Klarerings-funktion. Du kan nu med ett enkelt handhavande berätta för applikationen vilka luftrum du har klarering i. Om du åker mot något annat luftrum, så vibrerar telefonen/tableten och du får en varning i röd text på skärmen. Kan vara en hjälp för att undvika luftrumsintrång.

    * Radiofraseologi-funktion: Applikationen innehåller exempel på vanliga fraser. Genom att ange för applikationen vilken höjd du har, och vilken station du avser tala med, fylls fraserna i så att de blir nästan helt kompletta, vilket minskar risken för stakningar.

    * Beskriv-min-position-funktion: Har du någonsin haft behov av att positionsrapportera till flygledningen, men inte riktigt vetat hur du ska beskriva din position? Inga mer problem. Applikationen använder närliggande större flygplatser, IFR-punkter, VFR-inpasseringspunkter, väntlägen och radiofyrar, och ger automatiskt en korrekt lägesbeskrivning utifrån dessa. Du kan välja vilken punkt du vill att beskrivningen ska utgå från (kan vara bra att utgå från en du känner till själv), samt hur stor precision du vill ha.

    * CVR, Cockpit Voice Recorder: Applikationen kan spela in allt som fångas upp av mikrofonen i din telefon/tablet, och spara det på dess flash-minne. Med hjälp av en linje-nivå till mic-nivå adapter, kan du koppla in mobilen på flygplanets headset-utgång (med Y-kabel), och på så vis automatiskt spela in allt som sägs i cockpit (förutsatt att din flygradio har medhörning, men det har väl alla?).

    * Automatisk synk-funktion. Om du planerar kvällen innan, och synkar in din planerade resa i mobilen, så kan den automatiskt vakna upp strax före planerat avfärdstid, och automatiskt göra en sista TAF/NOTAM/METAR-synk.

    * Programmets ikon är blå istället för röd, så att det går att skilja från gamla SwFlightplanner.

    Själv tycker jag det är jäkligt skönt att veta att man alltid har landningskartor för alla större flygplatser med sig, inklusive dokument med lokala trafikregler etc. Om man råkar ut för riktigt dåligt väder i vad som var planerat som en lokal flygning, så kanske man drar sig mindre för att landa på t.ex Skavsta, Landvetter eller Sturup, om man vet att man har landningskartor och liknande.

    Gamla SwFlightplanner finns kvar, då jag tror att det finns några som använder den, och jag vill inte tvinga på någon en större ändring som denna.

    Programmet innehåller kartor över Finland, Estland och Lettland, utöver Sverige.

    Länk:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.flightplanner2
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Ser bra ut, får se om jag lyckas ta mig ur iOS-träsket så jag kan testa.
     
  3. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Detta låter riktigt bra! Använder SWflightplanner dagligen.
    Dock kraschar denna appen (ver2) när jag matar in anv/lös i synk-fliken. Har Samsung galaxy S2.
    /Mikael
     
  4. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Stort tack för buggrapporten. Jag har också en Samsung Galaxy S2, så det är verkligen inte meningen att det ska krascha på en sån telefon.

    Jag tror att jag har hittat felet, och har just laddat upp en ny version. Visst är det så att det kraschar innan du hunnit ladda ner luftrumsdata och karta?

    Jag har inte testat appen nånting innan karta laddats ner, men självklart får det inte krascha då, för då kraschar det ju för alla nya användare. Illa!

    Förhoppningsvis fungerar det i version 3.4, som jag just laddat upp. Det kan ta några timmar innan den blir tillgänglig för alla.

    /Anders
     
  5. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Korrekt, det kraschade innan den hade laddat ner luftrumsdata och karta.
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Okay, jobbar på problemet, finns några olika buggar här tror jag som uppstår innan man laddat ner data.
     
  7. ankan

    ankan Medlem

    borde funka nu. Har testat en ren install på min Samsung Galaxy S2. Fungerande version är 3.5.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Synd att jag inte har en Android så att jag kan testa allt det fina arbete du verkar ha lagt ner i den här Appen :)
     
  9. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Absolut! SwFlightplanner har fungerat ypperligt och uppdaterats kontinuerligt.
    Många gamla plan och de flesta UL-kärror har ju högst begränsade GPS-resurser och då har mobilen löst jobbet så mycket bättre.
    Och med dessa nyheter i ver 2... låter fantastiskt!
     
  10. Albin

    Albin Medlem

    Har du gjort förändringar även i webgränssnittet?

    Det fungerar nämligen inte att ladda ner vinddata för mig...

    / Albin
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Hej,

    Den koden har jag inte ändrat på väldigt länge. Den har dock aldrig varit 100%ig.Den funkade nyss när jag provade. Följande problem finns:

    1: Den fungerar bara över Sverige
    2: Den fungerar bara när det finns en gällande väderprognos från LFV ("Low Level" på http://www.lfv.se/sv/FPC/AISMET/ ).
    3: Den fungerar inte när prognosen formaterats på sätt som inte stöds av programmet. Ibland händer det, har jag märkt, att prognosen innehåller extra villkor och formuleringar, i fält som flightplanner tror ska ha fix form.

    På sikt ska jag försöka hitta någon annan datakälla för vindar. Har på att-göra-listan att titta lite på GFS, som verkar användas av många andra applikationer.

    Om någon har tips på bra fritt väderdata så är jag mycket intresserad!
     
  12. Albin

    Albin Medlem

    Funkar fortfarande inte, kan det ha att göra med att min flightplan spänner över både area A och B?
     
  13. ankan

    ankan Medlem

    Edit: Skrev en annan förklaring här förut, men den var helt fel.

    Problemet var att väder för område A, sydvästra delen, kart-ruta 3b, aldrig har fungerat. Att hämta väder för rutter som passerar denna ruta har alltid varit trasigt. Felet är nu åtgärdat.
     
  14. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Låter som en väldigt intressant version av programmet.

    Har installerat v2 nu och komme testa vid nästa flygning!

    Bra jobbat!

    Tommy
     
Laddar...

Dela sidan