Nya regler

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Jonas, 1 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Huvuddelen av de reglerna är de som gäller just nu! Just när det gäller LAPL och lite till så har ju Transportstyrelsen utnyttjat möjligheten till uppskov, men för t.ex. PPL gäller det EU-regelverket sedan i våras.
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    April 2015 kommer TS införa LAPL i Sverige, det är det senaste man får dra på det enligt EASA. TS har för övrigt hävdat att man inte skyndat sig med detta eftersom "det inte finns något intresse". Tveksamt enligt mig.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det är minst sagt tveksamt! En typisk PPL-innehavare som inte är intresserad av påbyggnader på certifikatet som t.ex. IR skulle antagligen tjäna på att ha ett LAPL(A) istället.
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Skulle det bli billigare att ha LAPL(A) över tid än PPL? Alltså om man redan har PPL
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man behöver inget vanligt medicinskt intyg utan ett speciellt intyg för LAPL som kan utfärdas av allmänläkare -- det borde bli billigare. Dessutom behöver personer över 50 års ålder bara genomgå läkarundersökning vartannat år i stället för varje år.

    Flygtidskraven för att förlänga ett LAPL(A) är bara hälften av de som krävs för att förlänga SEP/TMG-klassbehörighet till PPL. Om man flyger lite kan det spela roll.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Mest tjänar givetvis dom som kommer ta cert i framtiden tack vara lägre utb-kostnader. I längden blir det ju bra för oss alla om fler vill börja flyga, fler medlemmar i klubbarna osv.
     
Laddar...

Dela sidan