Nytt cert!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 17 Oktober 2007.

  1. gerth

    gerth Ny medlem

    Fredrik:
    Jag fick planera rutten Ängelholm-Eslöv-Hässleholm-Ängelholm (och även i princip genomföra den; avbröts mellan Eslöv och Hässleholm pga "dåligt väder" så jag fick studsa i Ljungbyhed innan hemfärd).
    Tydligen är det nya regler för uppflygning. Det krävs nuförtiden en timmes nav utöver allt annat, så det räcker inte med att planera och påbörja som tidigare.

    Läs mer om detaljerna på min blogg lindbergh.blogg.se
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Nya och nya, det kravet har funnits sedan 2000-01-01.

    Och grattis till certet.
     
  3. gerth

    gerth Ny medlem

    Åhå. För min uppflygningskontrollant var det iallafall nytt...
    /Gerth
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Detsamma verkade gälla för min kontrollant.

    Nu finns även lite info kring min uppflygning med i min artikel om vägen till certet här på flygfyren.

    http://www.flygfyren.nu/showarticle.php?articleID=53

    Jonas
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Man kan ju passa på att posta i denna tråd eftersom jag faktiskt också gjorde en uppflygning i Arvidsjaur för någon månad sen, innan snön kom och alla sjöar frusit. Nämligen för klassen: SEP - Sea.
    detta var faktiskt min femte uppflygning. så visst börjar man få in vanan, istället var man oroad för att man skulle slappna av för mycket.
    En uppflygning på sjö består som vanligt av ett litet teoriförhör, samt 1h block, dvs brygga till brygga. (detta innebär ca 35 minuter i luften).
    på teoriförhöret fick man lite frågor hur man skulle ta sig i land på olika ställen i olika vindriktningar, samt lite om startprestanda mm.

    flygningen var rätt odramatisk, eller det mest dramatiska som hände var att jag för första gången var tvungen att dra igång Cuben för hand.. men det var ju iofs, inte så dramatiskt.

    Först upp på höjd för att göra lite lågfart, branta svängar och stall, sen ner och landa på diverse olika ställen, det viktiga när man landar på vatten är att reka landningsområdet noggrannt eftersom det är i princip omöjligt att upptäcka grund mm när man väl är på vattnet. Skall man gå iland måste man ju också reka den valda platsen noga INNAN man landar. och givetvis kan man inte heller landa förrens man även utsett en lämplig startyta från luften. sen kommer det svåra att när man skall komma ihåg bilden man såg från luften när man senare befinner sig på vattnet.

    Vid uppflygningen rådde det bleke på det flesta ställen, någonting som kräver stor respekt vid landning eftersom man omöjligt kan bedömma höjden genom att enbart titta på vattenytan, därför måste man tilllämpa en speciell teknik: man flyger ner som vanligt mha andra höjdreferenser, t.ex. båtar, träd och kustlinjer. När man ej längre kan relatera höjden till något, får man inta landningsattityd och reglera gasen så att man sjunker med ca 150 fpm... man vet inte om man är på 2 meter eller 10 meter!! och helt plötsligt dunsar det till och man är nere! På de platser vi landat bildades svallvågor vilket gjorde att vi även hade tillräckliga referenser för att genomföra bedömningslandningar på ett säkert sätt vilket annars inte går öva på i bleke.. sen skedde lite övningar på vattnet, man skall kunna ta iland på bryggor och sandstränder samt man skall kunna lägga till vid en boj. pga. avsaknandet av bojar i arvidsjaur fick denna simuleras med en vattendunk. man skall också kunna taxa på steget, dvs i hög fart nästan flygande, med endast en liten del av flottörerna i vattnet. dessa övningar på vattnet var inga problem i vindstilla men hade det blåst hade det öka svårighetsgraden betydligt, eftersom att flygplanen är känsliga för vind och vågor.

    t.ex. går det inte att vända och taxa i medvind om det blåser för mycket, pga fenan. istället får man gå upp mot vinden och kupera för att driva bakåt, i detta läge kan man styra marginellt med sid och skevroder (skevroderbroms). Detta kallas för att segla. sen gäller det att få igång motorn innan man brakar in i något hinder. Ett annat problem med sjöflygplan är att det inte går att bromsa, har man väl startat motorn kommer planet fortsätta framåt med 3-4 knopp hur man än bär sig åt. detta gör att man måste tänka framåt. är man på väg att kolliera med nåt på vattnet är sista utvägen att kasta sig i och bromsa planet vilket jag som tur var slapp på uppflygningen.

    och uppflygningen skedde utan några otrevliga överasknngar och utan problem.
    som någon tidigare sa är det ju en god idé att hela tiden hålla en dialog med kontrollanten. detta gör att man känner sig lugnare, samt att kontrollanten också kan slappna av lite eftersom han vet vad man sysslar med. Håller an en sådan dialog kan man nästan få det att kännas som att flyga med en flygintresserad passagerare istället för en kontrollant vilket är rätt skönt :).

    jobbigare är det på läraruppflygningen som jag gjorde i somras när kontrollanten skall låtsas vara en kass PPL-elev som knappt flugit förut.. detta tycker jag skapar en lite svårare situation, eftersom det är svårt att leva sig in i rollspelssituationen helt och hållet vilket skapar en viss nervositet.

    nån mer här på forumet som pysslar med Sjöflyg förresten ?? eller nån som funderar på att börja skola??

    /Ejvind
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Ejvind!

    Jag har tidigare funderat på att skaffa mig en sjöflygsbehörighet. Numera bor jag i södra Sverige och det känns inte lika aktuellt längre. Sedan vet jag inte heller hur det ser ut med tillgången på sjöflygplan i den här delen av landet. Någon som vet?

    Hur många timmar krävs för sjöbehörigheten? 10 timmar? Prislapp?

    Skolade du med Ulf!? :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Nej jag flög inte med Ulv, han har ju lite mycket att stå i eftersom han chef på BFSAA i ajaur också men skolade med en klasskompis från gymnasiet och nuvarande kollega :).

    Myndigheterna kräver formellt 10h block för sjöuppflygning men uppenbarligen var inte detta något stenhårt krav eftersom de kunde acceptera något mindre flygtid.

    Att skola och flyga sjö är tyvärr inte det billigaste, mycket beroende på det stora antal olyckor som sker vilket höjer försäkringspremien.

    Sedan tillhör sjöuppflygningen de dyrare uppflygningarna, jag räknar med ett postförskott på ca 7000-8000 kr för denna.

    så totalt 20000-25000 kr ink uppflygning är rimligt.
    fast då är ju Uffes flygskola en kommersiell sådan, eventuellt går det att komma undan något billigare på en klubb.

    Själv tänker jag sedan framförallt flyga sjö på Vängsö, (ÖSFK). de har en 150 hk super cub till ett timpris under tusingen, medlemsavgiften är också låg.
    har inte så bra koll på andra sjöflygklubbar men det finns ju inte direkt gott om dem.

    Visst är det mycket pengar men jag räknar med att kunna ha grymt mycket roligare för den flygtid man får på sjö jämfört med det man flyger på land.
    och eftersom det blir rätt mycket C172 på jobbet, skulle jag lixom aldrig betala för att nöjesflyga cessna på land men däremot cub på sjö är en helt annan grej, närapå den ultimata friheten! och som segelflygare är det rätt sjuk känsla att kunna "landa ute" flera gånger på en dag och utan att det blir en massa bök med bönder och hämtning mm, :)
     
  8. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Är också sugen på sjöbehörighet, visserligen är jag sugen på alla certifikat och behörigheter i världen men tog mitt PPL på Vängsö (ÖSFK) i sommras och cuben där lockar ju måste jag säga. Sen är det en fråga om pengar också, får se hur jag ligger till nästa sommar. :) Hur höga vågor kan man landa vid? Får man åka in och parkera i en hamn?
     
  9. Ejvind

    Ejvind Medlem

    jag har för mig att det gränsen går vid nånstans mellan 30-50 cm vågor på cuben, så de skall vara rätt lungt för att man skall kunna landa utan problem. dyningar efter båtar är också en fara så man får ta det lungt på trafikerade platser på vattnet.

    jag har faktist dålig koll på huruvida man får/kan parkera i en hamn, eftersom jag utbildat mig häruppe i norrland har det inte varit så relevant. men jag skulle nog ta det lite lungt om det var allt för trångt i hamnen, det behövs ju rätt mycket svängrum för att manövrera säkert, och det är lätt hänt att vingar och dyligt krockar med stolpar mm på kajen.
    det bästa stället är absolut sandstränder, då kan man dra upp planet en bit på land så är man trygg.

    ett annat problem är ju att det finns rätt dåligt med tankstationer ute i skärgården, man kan ju lasta bränsle i en jeep-dunk ombord men då är det svårt att starta med 2 pers, om man vill hålla sig under MTOM
     
Laddar...

Dela sidan