Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Om man tänker sig att man ska flyga från ESMS (Sturup) till EYKL (Klaipeda) så ser det ut som att kortaste vägen är genom ryskt luftrum en bit. Hur fungerar det, är detta tillåtet eller krävs det specialtillstånd att flyga tvärs igenom där?
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Jeg har ikke sjekket ut dette selv, men to engelske piloter fortalte meg for ca 5 år siden at de måtte ha med en pilot som snakket russisk for å fly VFR inn i russisk luftrom med deres SR22. Slik jeg skjønte det var de bare så vidt inne i russisk luftrom og gjorde ingen avganger eller landinger der.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Såvitt jag förstår så gäller kravet en rysk navigatör när man flyger VFR över ryskt territorium. I ett annat forum har jag läst en reserapport av en pilot som flög genom Kaliningrad FIR över internationellt vatten med en SR22 och han behövde inga tillstånd -- det var IFR i och för sig. Men det är också tveksamt om det skulle vara förenligt med internationell rätt om ryssarna begränsade möjligheten att flyga över internationellt vatten. Däremot tar ryssarna ut undervägsavgift av alla flygplan -- piloten jag nämnde fick betala 150 euro för två passager.

    Men du kan lätt undvika Kaliningrad FIR genom att rutta via NINTA istället för direkt. Flygvägen blir bara 7 NM längre...
     
  4. Intressant, tack! Är det samma sak tvärtom, om en rysk VFR flyger in över EU?
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror att det enklaste är att bara undvika det luftrummet. Jag kan tänka mig att det är svårt att få tag på korrekt information innan flygningen och då kanske det är enklast att bara flyga runt, det hade jag gjort.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej. Enkelt uttryck så lider inte resten av Europa av samma sorts statsparanoia.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    KSAK försökte väl få till förenklingar för något årtionde sedan, jag vill minnas att det var ok att skippa extern navigator men att ryssarna propsade på att minimihöjden skulle vara FL095. (För resor till St. Petersburg.)
     
  8. Lite trist att de spärrar av sådär, man vill ju kunna flyga överallt. Naturligtvis krävs det visum om man vill landa men i luften kan man ju tycka att det borde vara ok.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  11. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Visst borde jag läsa hela artikeln...
     
Laddar...

Dela sidan