Olycka på Getterön

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Danny, 11 Maj 2007.

Taggar:
  1. Danny

    Danny Ny medlem

  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Skrämmande läsning.Och trots att man visste att det inte går,så var man ändå TVUNGEN att försöka!
    /TOC
     
  3. Danny

    Danny Ny medlem

    Vikten att bestämma sig för en avdragspunkt.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur lång är banan?
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    600m
    /TOC
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Av ren nyfikenhet kollade jag om en fullastad Cessna 172 skulle kunna lätta från Getterön.

    Förutsättning

    Yttertemperatur: 10 grader celsius
    Flaps: 10 grader
    Vikt: 1157,7 kg (fullastad)
    Höjd: Sea level
    Vind: 0kt
    Underlag: Gräsfält

    Enligt POH krävs det en sträcka på 325 m för att lätta från banan.

    Nu vet jag inte exakt vad PA-28:an har för data/prestanda men en Cessna 172 skulle ju klara av att starta där utan några större problem. Vad har Pipern för max startvikt?

    Mvh
    Fredrik

    (Reviderat siffror för gräsunderlag)
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Gräsfält
    180Hp
    ca1150kg
    /TOC
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Rent prestandamässigt känns det som att de borde ha klarat av att lätta från en 600 m lång bana om de var fullastade.

    Vi får väl vänta och se om det var ett tekniskt fel eller ett handhavandefel.

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Getterön räcker väl till för en fullastad PA-28 eller Cessna 172.
    Vi som har Getterön som hemmabas har väl blivit ganska duktiga på vikt och balans med tiden.

    Man vänjer sig vid det korta fältet efter litet träning och i klubben har vi H50P och temakvällar med jämna mellanrum och då kommer nästan alltid upp diskussioner runt det "stående problemet" med ett kort fält.

    Jag är glad att alla kunde promenera ifrån den här avåkningen och sedan får väl SHK och tiden utvisa vad som gick snett. Det spekuleras ju en hel del men ingen sitter med alla fakta i målet ännu.

    MVH
    Håkan
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Usch! Vad är det som händer? Varför är det så mycket olyckor just nu?

    Ångestfyllt att höra om alla olyckor nu när man avklarat en stor del av sin PPL-utbildning.

    Nästan så man bläddrar förbi text-tvn eller byter kanal snabbt när de här nyheterna går ut, om en familjemedlem är i närheten. Jag är nog inte ensam om att familj och vänner oroas av ens flygande.

    Ska försöka skriva några moduler för luftis om jag hinner nästa vecka och prestanda är en av dem. Har inte känt att prestandan varit så intressant förut men nu är den verkligen det!

    Har känts lite avigt att kolla i handboken för den PA28 jag skolar i. En 28 år gammal blek och sliten bok lösa blad med många av måtten i inch, gallons, pounds etc vilket gör att det blir lite extra att räkna på och känns lite omständigt, inte som för låtsaskärran "Civil air model L1P" Funderar om man skulle göra en lathund åt sig själv.

    Hur gör ni när ni ska ut och flyga, fler som känner att det är avigt att räkna på typ vikt och balans, startsträcka och landningssträcka? Några tips?

    /Jonas
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Gör en egen lathund.
    Jag flyger 2-3 olika Pipers och gjort en egen lathund.
    Ex. PA-28-161 fulltankat :244kg för pax+bag.
    stand.tankat 282kg för pax+bag.
    Kolla var TP hamnar i olika pax + bag vikter,då får fin bild av det hela.
    Du ser att när placering av vikterna är vettig-hamnar TP läge alttid rätt.
    Gör likadant med startsträckan.
    Jag tror att största felet vi gör när det gäller prestanda är det att i låser oss vid att det går när tabellen med alla korrieringar säger det.Bara gasa-det går nog.

    Är det någon som vet statistiskt hur ofta det är övervikt,för kort bana eller felaktig TP läge som var orsak till haveriet?
    Är övertygat om att felaktig startteknik,bromsning under rullning mm. är överpresenterat.
    Alltså----AVBRYT i tid.
    mvh/TOC
     
  12. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Att flyga småflygplan har helt klart sina risker, det är rent ut sagt farligt om man läser statistiken. Tittar man i haverrapporterna så är ju tyvärr den mänskliga faktorn ofta orsaken till att det går snett.

    Man skall dock inte vara rädd för att flyga, det handlar väldigt mycket om att vara förberedd mentalt på vad man skall göra. En bra färdplanering med vikt och balansräkning kanske inte känns nödvändigt inför en stjärtsväng med lätt lastat flygplan men gör den ändå, det är nyttig övning. Blir man osäker på alla knepiga diagram så får man be om hjälp av en klubbkompis. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för litet brukar jag alltid säga.

    En annan sak är att man är förberedd på "Vad händer om"=-problematiken.

    Vad händer om motorn stannar på 100 ft GND?
    Vad händer om klaffarna inte kommer upp eller ned som de skall?
    Vad händer om jag glömmer skifta tank i tid......listan kan göras mycket lång

    Man kan mentalt förbereda sig på en mängd olika scenarier och förbereda åtgärder rent mentalt. Bestäm avdragspunkt, tänk till hur det ser ut i utflygningsvägen, skall jag svänga höger eller vänster för att göra en nödlandning.
    Själv brukar jag sitta och titta ut möjliga nödlandningsplatser när jag flyger sträcka, man ser en sjö där och ett fält där......jag försöker ligga ett steg före men hur jag reagerar när det väl händer något återstår att se.

    Vissa saker skall man dock se upp med. När man flugit några hundra timmar och börjar känna sig trygg i pilotrollen då kan man börja bli farlig. Det är lätt att börja slarva litet med saker och ting och då ökar riskerna. Alla har vi varit med om att vi gjort något fel i ett flygplan. Oftast säger man: "Hoppsan, det där gick ju bra i alla fall"
    Om man skakar av sig alla "hoppsan"-situationer och inte tar lärdom av sina egna misstag då börjar man bli farlig. Inträffar det flera små "hoppsan"-situationer ungefär samtidigt, ja då brukar det gå åt h-e med musik!

    Jag har hållit på med det här såpass länge att jag sett alldeles för många ansikten försvinna från fika-hörnan men inte tusan slutar jag flyga för det. Jag försöker ta lärdom av egna och andras misstag och på så sätt bli en bättre pilot.

    Här är ett exempel på vad som är mindre lämpligt:

    http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2006_22.pdf

    Avslutningsvis några kloka ord från vår lärare på Getterön, kanske inget nytt men ändå värt att upprepas:

    Att tänka på före start:

    -Ha aldrig för bråttom
    -Kolla vinden mycket noga och fastställ lämpligaste stråk
    -Läs checklistan och gör kontrollerna i god ordning
    -Kontrollera ev. annan trafik
    -Lossa handbromsen
    -Hälarna på durken, fotbladen på sidroderpedalerna
    -Instruera framsätespassageraren att vila fötterna på durken
    -Beräkna hur långt in på stråket lättningen blir
    -Når Du inte lättningshastighet vid den tilltänkta punkten, dra av, håll kursen och bromsa
    -Tänk till, varför accelererade ej fpl som tänkt, Lastplanen? Mjuk fältyta? Vindriktningen? -Var det fel stråkriktning? Startklaff? Bromsarna? Felaktig startteknik? Tekniskt fel på fpl?


    Att tänka på före landning speciellt när det är kort stråk

    I trafikvarvet – fastställ lämpligt stråk eller bana med hänsyn till vindens riktning och styrka, Har Du vinden mycket från sidan – Love left crosswind. Orsak – Är det byig vind kommer vinden från ett högre gradtal vid vindökningen och sidvindskomposanten minskar.

    Gör tillräckligt lång final så att Du får planèfarten och sjunkhastigheten under kontroll.

    Bestäm sättningspunkten inför varje landning. Du kommer att bli väldigt duktig om Du har en bestämd målinriktning med din flygning.

    Blir det ändå så att din sättningspunkt verkar bli långt in på fältet – tveka inte – Dra på och gå om. Pådraget skall ske med fullgas, höj nosen försiktigt, fäll in ett steg klaff i taget och kolla farten i stigningen. Gör ett nytt trafikvarv, analysera vad som gick fel och rätta flyg-banorna därefter.

    MVH
    Håkan
    (som skriver längre och längre inlägg och snart kommer att anses som tjatig)
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Vettig inlägg till tusen,skriv gärna långt.
    Rapporten,skrämmande läsning,tvåpilotsystem i sista sekunden,fungerar sällan.
    Angående tvåpilotssystem.
    Gjorde sk flyglärartimmen för två veckor sedan med en luftiskontrollant,sas kapten,segelflygare,flyglärare,mycket vettig människa med mera än 20000 timmar.
    Före uttaxning konstaterare han att jag är behörig att göra flygningen och är befälhavare.
    Jag tycker att förfarandet är viktig.
    mvh/TOC
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack Håkan och TOC för era inlägg, godis för en rokkie som jag :tupX2 /Jonas
     
  15. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jonas,
    Enligt mitt förmenande så är vi alla nybörjare, man lär sig något nytt precis hela tiden...........

    Avslutningsvis några citat angående flyg som jag snappat upp genom åren, litet off-topic men i alla fall:

    "Håll reda på var du befinner dig och vad som skall hända härnäst så kommer allt att gå bra"

    "Håll tiden, håll farten och håll käften" :)

    Så ett par dräpare från Kurt Klausson som är en välkänd profil på västkusten. Flygvapenpiot, trafikflygare, lärare, flygplatschef, kontrollant etc, etc....

    "Sitt alltid hårt fastspänd i stolen, då klarar man sig alltid om man havererar. Det har jag gjort massor med gånger så jag vet vad jag talar om"

    "Om man flyger lågt så är det ingen fara om man hör trädtopparna smälla emot flygplanet, det gäller bara att inte flyga mycket lägre än så."

    MVH Håkan
     
Laddar...

Dela sidan