Om engagemang i våra klubbar

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Axelaxe, 11 December 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Axelaxe

    Axelaxe Ny medlem

    En fråga ofta kommer upp är den om medlemmarnas engagemang i klubbarna, eller snarare bristen därav. Så sent som igår diskuterade jag med vår klubbrepresentant att det är svårare än någonsin att få medlemmar att engagera sig i städning, fix av flygplan mm.

    Jag tillhör själv den syndande gruppen. Nybliven far och mycket tid på arbetet, gör att tid speciellt på helger, är en premium. Den tid jag får över lägger jag på flygning.
    Bra eller dåligt, är det ett argument som säkert de flesta känner igen.

    Resultatet är att många engagerade klubbmedlemmar känner sig berättigat frustrerade, de gör ett fantastiskt arbete, utan vilket ingen klubb hade fungerat, och så kan inte ens majoriteten komma på årsmötet.

    Argumentet jag hört är att om man inte vill engagera sig så skall man inte vara med i klubben, men har vi verkligen råd att stänga dörrarna på det sättet, vi behöver fler piloter som flyger fler timmar, utan det finns det ingen framtid för oss. Vi måste erbjuda alternativ inte stänga dörrar.

    Jag tyckte därför det var intressant att ställa frågan om hur man bör möta denna utveckling, eller om någon har erfarenhet av en klubb som lyckats väl?
     
  2. Axelaxe

    Axelaxe Ny medlem

    Mitt förslag är ett bonus/malus system där de som inte engagerar sig får en högre medlemsavgift eller ett pris att köpa sig ur ett städtillfälle, mot att de som engagerar sig får ett lägre flygpris. Detta skapar kassaflöde för klubben och kan attrahera unga personer med dålig ekonomi som då kan städa och laga och fixa sig till ett riktigt lågt flygpris.

    Motargumentet är att det eroderar klubbkänslan och skapar pay-and-fly mentalitet som kommersiella klubbar har. Men faktum är att vi redan är där, många dyker inte upp på möten eller städning, vi har mindre tid än någonsin och högre krav utan alternativ kommer bara göra att många lämnar klubben. Sanningen är att många inte söker det sociala heller. Låt oss därför hjälpa de som vill engagera sig och ge alternativ till de som inte vill, på ett sätt som hjälper klubben, om inte annat finansiellt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem


    Kan hålla med här. Tror inte man kan kämpa emot den utvecklingen att många hellre betalar än lägger tid. Det finns så mycket som kan konkurera med någons tid/uppmärksamhet nu. Sen finns det alltid vissa saker som man inte kan "betala bort" så vissa engagerade kommer alltid behövas men det tror jag också man kan hitta, speciellt om det ges incitament. Sen kommer det ju såklart variera per klubb vad olika saker kostar och vad som går att "betala bort". Klubben jag är med i anlitar städfirma för klubblokal och har robotgräsklippare för gräsklippning (nej inte för en bana, utan jag menar för gräsytor i anslutning till klubbhuset då ;) ) utan att årsavgiften blivit hutlös men det fungerar ju absolut inte på alla ställen. Har man en bana som klubben underhåller blir det ju mer jobb där t.ex. som kanske inte är görbart att leja ut helt, men kanske kan ett bonus/malus-system fungera där?

    Sen tror jag det finns mer att göra för att locka fler att BLI engagerade, att vilja prioritera tid med klubben (mer morot snarare än piska). Jag kan sakna faktiskt flygrelaterade klubbaktiviteter (vilket skulle kunna borga för dels ökat engagemang i klubben överlag och dessutom driva upp flygtimmsuttaget). Har varit med om att det organiserats klubbaktiviteter som varit av mer social natur (typ grillkväll) och det får jag erkänna att jag inte är det minsta intresserad av (jag är med i en flygklubb för flygandet) så sådana har jag skippat, men jag dyker däremot upp på årsmöten/klubbmöten, flygplanstvättardag eller om det behövs pilot för en ombasering.

    Tycker man kan se många där engagemanget är stort under utbildning men sen blir man lite vilsen efter att man har sitt cert och hamnar lätt i ett mönster där man bara flyger runt lite i närområdet och efter ett tag blir det tråkigt och det flygs mer och mer sällan och sen börjar osäkerheten sätta in och så vågar sig vederbörande inte ens iväg på någon längre resa efter ett tag och då är det inte långt till att man inte tycker det är värt att hålla certet aktivt. Här hade det varit nice om man hade kunnat ordna klubbaktivitet där man flyger iväg till någon intressant/knepigare destination och har några erfarna med som kan agera mentorer och sprida erfarenhet till nyare medlemmar... men det är klart, varför skulle dessa mer erfarna vara intresserade av det bara sådär istället för att lägga tiden på något "eget"? Här är jag mer osäker på om bonus/malus kan hjälpa?

    En annan sak som verkar lite hämmande på i alla fall min benägenhet att besöka andra flygplatser är vad som verkar nästan slentrianmässigt krävande av PPR. Finns en massa fält som listar att de kräver PPR men när man väl dristar sig att ringa numret så blir de nästan förvånade att någon hör av sig. Det har väl inte direkt med klubbaktivitet att göra, men tänker att ju fler flygplan som besöker andra flygplatser ju mer hjälper det engagemanget och ju roligare blir det att vara ute vid sin flygklubb (eftersom det ju kan komma förbi någon flygmaskin!).
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag funderar allt mer på ett uppslag jag fick från en idrottskonsulent som arbetat med olika typer av föreningar. Hon rekommenderade att klubbarna arbetar med uppdragsbeskrivningar och tydligare arbetsområden för medlemmarna. Något i den idén fick mig att tänka till. De som "inte har tid" tror jag "inte har tid" att hänga på klubben en hel dag, exempelvis en städdag. Däremot kan de säkert klämma in att "varje sista torsdag i månaden, 18-20" komma på flygplansputs, eller få tilldelat sig att tillsammans med X antal andra i klubben se till att "gräset klipps 1 ggr per vecka perioden maj-oktober". Eller "hängrännorna måste bytas i år, det får kosta 10000 kr". Och då börjar man inte torsdagsträffen med kaffe i klubbstugan, eller med att vänta på flygplansteknikern i en timme, utan när man kommer 18:00 så kör man igång och håller på till 20, sen packar man ihop och går hem. Det kan vara värt att pröva tror jag.
    Då pratar vi ju engagemang i form av att sköta flygplatsen och flygklubbens materiel. Att öka engagemanget så att flygtidsuttag ökar och att medlemmarna flyger längre är en annan fråga.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Japp, mer exakta tider och mer "uppgiftsfokus" hade helt klart passat mig bättre! Har suttit i lite klubbfunktioner och det blir ju väldigt lätt lite kafferep av det hela, vilket tyvärr inte fungerar alls så bra för mig. Lite "detta mötet hade kunnat vara ett e-brev"-kännslan.

    Har också noterat att en del kan känna att de inte kan ta en tyngre uppdragspost "bara sådär", så man skulle säkert också kunna fostra engagemang genom att de som sitter på uppdragsposter blir lite bättre på att börja ta in någon "lärjunge" och delegera konkreta uppgifter till en sådan. Lite en variant på det som hans_p tar upp kanske med att hitta "fokusuppgifter"?
     
  6. Axelaxe

    Axelaxe Ny medlem

    Väldigt bra input. Som ni säger är nyckeln en kombination av verktyg.

    Jag gillar verkligen idén med ett mentorskap/bollplank av någon typ. Flyga utomlands, i kontrollerad luft, landning på okända flygplatser mm är något som jag tror många skulle vilja ha hjälp med. Min uppfattning är att många av veteranerna tycker detta är rätt kul, men att det inte finns någon rutin/modell för det hos de flesta klubbar.

    Jag tycker också det är klokt att uppgifter skall vara väldigt strukturerade och tydliga, sen kan man ta kaffe efter för de som vill :) Kombinerat med ett aktivt arbete att minimera visst underhåll såsom gräsklippning med robotar, att någon pensionerad hantverkare får en peng (eller flygtimmar om man hittar någon kunnig inom klubben) mm.

    Utmaningen med att sätta tider för alla är att det kommer alltid finnas de som helt inte vill engagera sig och det inte finns något bra sätt att tvinga detta. Argumenten att "hur svårt är det att hitta en kväll i månaden" eller liknande biter tyvärr inte då många är närmast principiellt emot att binda upp sig över huvud taget, man vill inte ha fler måsten i livet antar jag. Att dessa då inte dyker upp irriterar alla de som faktiskt gör det. Nån stackare blir dessutom ansvarig för att jaga, en otacksam uppgift!

    Bättre då att erbjuda ett alternativ för dessa. Jag tänker på förskolor som införde straffavgift för sent upphämtade barn. Tanken var att sena barn skulle minska men det visade sig dock att det inte gjorde någon som helst skillnad, snarare blev många föräldrar lättade då de kunde betala sig ur ett dåligt samvete. Så man fann sig i samma situation, men med bättre ekonomi och lustigt nog nöjdare föräldrar. Så skall man införa ett alternativ, så måste man också som klubb omfamna att det används.
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Inte för att det är något jag just nu kan tänka mig att driva, men i ovanstående fall bör man som klubb ta sig rätten att ifrågasätta om medlemmen är lämplig, om klubben är en ideell förening där det är tydligt att alla behöver hjälpa till för att få fält och flygplan att fungera. Det är ju inte en rättighet att gå med i en klubb bara för att få tillgång till materiel, om man inte har ambitionen att delta i verksamheten i övrigt. Nu är jag lite teoretisk för de flesta klubbar har nog flera sådana medlemmar och de betraktas ofta som värdefulla då de bidrar till flygtidsuttaget. Men jag skulle nog kunna se att man som klubb upprättade avtal för medlemskap som enbart ut går ut på möjlighet att få hyra flygplan - och då skulle jag isåfall sätta hyreskostnaden därefter.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tycker att engagemang hör ihop med tillit. I klubbarna flyger vi en delad flotta och som medlem måste jag kunna lita på att alla tar sitt ansvar och gör daglig ordentligt osv. Eller för den delen tvättar flygplanet efter flygning. Det är lättare att lita på och känna förtroende för en person man träffat på klubben än någon som bara kommer, flyger, betalar och går. Detta tangerar hans_ps tankar ovan.
     
    • Håller med Håller med x 1
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det är väl här den kombinerade verktygslådan kommer in? Exaktare mer fokuserade uppgifter kan få några fler att engagera sig / hjälpa till men som du säger finns det de som kommer ha svårt med det med och där kan betalandet/friköpandet komma in tänker jag. Tror ändå helt klart man kan hitta fler som kan tänka sig att ta ansvar för något när det är kalrt specat och avgränsat, så man kan känna att man har helkoll på vad det är man ska göra.

    Risken med "hjälp till eller gå" är att det just får folk att gå istället tänker jag, vilket knappast hjälper allmänflyget i stort. I vissa fall kan jag helt se att det är rimligt, om man t.ex. har en klubb där efterfrågan/tillgång är sådan att platser i klubben är mer åtråvärda för potentiella medlemmar än vad potentiella medlemmar är för klubben. I vissa fall kanske det är ett måste för att klubben skall överleva och då åligger det klubben att hitta sådana dedikerade medlemmar eller dö ut. Jag är helt med på din tanke här om att ha medlemskap som är helt "hyresinriktade" och tror det kan vara en bra lösning på en del ställen.

    Kan hålla med, men ser det inte som ett krav personligen. Här kan jag tycka att det ligger lite på klubben att jobba på att få dessa medlemmar mer engagerade, vilket säkert är lättare om man "fångar upp dem tidigt" (med liknande mentorskap / arrangerade flygaktiviteter). Har sagt det samma lite gällande FFK här, där man är bra på att engagera ungdomar (som i de flesta fall inte kommer ha ekonomin för ett motorflygcert på mången år än) och på att få redan erfarna piloter att lägga några timmar i luften men man är dålig på att fånga upp nyblivna piloter där det blir ett vakuum mellan att piloten tagit sitt cert och det att FFK vill röra dem med tång (150h för brandflyget gör att den nyblivne piloten måste flyga 2-3 gånger så lång tid som sin troligen totala flygtid innan man kommer in där. Precis lagom för piloten att lägga sig till med fula ovanor, speciellt om det flygs infrekvent...).
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Axelaxe

    Axelaxe Ny medlem

    Jag tror att detta är en utmaning som alla ideella organisationer har, att målen med medlemskap och engagemanget från medlemmarna skiljer sig väldigt åt.

    Jag kan hålla med här, speciellt stor är nog denna risken inom flyget där vårt tillflöde inte är tillnärmelsevis så pass högt som andra sporter. Slänger man ut dem som inte engagerar sig i en skytteklubb eller en fotbollsklubb så hänger 10 till på låset. Vi har dessutom stora kostnader som kräver flygtimmar för att det skall gå ihop.

    Om man inte gör utrymme för varierande insatser så är risken att man slutar med en väldigt liten superengagerad skara, men med för få flygtimmar och till slut ingen ekonomi, låter kanske som en extremt exempel men sanningen är att det hänt ett antal klubbar. Jag tycker istället man skall fokusera på hur man vända det till något positivt.

    Ett exempel är det upplägget vi hade inom fallskärmsklubben. En sport om möjligt ännu mer engagemangsdrivet än flygsporten, med flygplan (och allt det innebär), fallskärmar som skall kontrolleras och packas, packutrymmen som skall städas, sociala utrymmen, utbildningar mm.

    Hjälpte man till fick man reducerat hopp-pris. Vad jag minns fungerade detta väldigt bra, de skapade en bra dynamik där de som inte riktigt hade tid kände att de hjälpte klubben ekonomiskt, de som var mer engagerade och/eller inte hade ekonomin kunde hoppa till en reducerad kostnad.

    Resultatet var en god stämning där man blev belönad för insatser istället för bestraffad för bristen därav. Utfallet i vårt fall var fler hopp och att fler engagerade sig, vissa om än för ekonomisk fördel, men alla sätt är bra förutom de dåliga :)
     
Laddar...

Dela sidan