Osäker på framtiden

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av flygflyg, 31 Augusti 2008.

  1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Jag vill inget annat än att bli pilot, det är min dröm.
    Just nu har jag ingen plan B som jag kanske borde ha, men jag är så lättpåverkad ibland av vad folk säger på forumen, t.ex. detta och xvis.

    Många påstår att pilotbranschen verkligen är en skitbransch och att få jobb är väldigt svårt, speciellt i europa.
    Jag vet att yrket kostar en hel del, men risker får man ta här i livet för att komma någon vart. Men jag velar fram och tillbaka.

    Ena dagen tänker jag, fan vad gött, jag ska utbilda mig till något som jag vill bli, men andra dagen så tänker jag att; fan, det är så jävla mycket som ska stämma in för att man ska bli en pilot o lyckas få jobb.

    Mycket snack på forumet om branschen alltså och massa andra problem inom denna bransch, saker får man väl räkna med och att vara lite källkritisk men man tar ändå åt sig som en nybörjare.

    Hade tänkt börja ta mitt PPL från start nästa vecka men jag har under FLERA månader velat, hur ska jag göra med min framtid, vad kommer hända etc etc.

    Jag är sjukt medveten om att det kostar pengar.
    Men vad händer när man är utbildad? Dvs. efter PPL, ATPL, IR/ME, MCC etc etc? Vad är det för kostnader som tillkommer efter det?

    Det är så många frågor jag vill ha svar på och som jag fått svar på, men jag skiftar hela tiden från ena sidan till andra sidan om vad jag ska göra och hur det blir.
    Hatar att vara osäker på min framtid, även om jag VERKLIGEN vill bli pilot.

    Och då säger ni "Men vad är problemet".
    Som sagt, hur är det med branschen. Lågkonjukturen är på väg, hur svårt är det att få jobb i Europa? Söker många bolag piloter eller tvärtom?

    Sen vet jag inte hur jag ska börja, strukturen. Tidigare i ett inlägg skrev jag om två alternativ, vettefan hur det ska gå till.

    Hade som sagt tänkt börja med mitt PPL men sen, vilket är bästa alternativen? Damn, jag vet att jag låter deppig.
    Men ja tänker inte låta min far börja spendera/investera, kalla det va ni vill på något som sedan inte blir av, att man inte ens lyckas eller så, men det är fel inställning jag vet.. men främst på att man kanske inte får jobb eller så och då är det ju åt helvete med allt man lärt sig.

    PPL - > vad sen? Hur går jag vidare?
    Många frågor här, vore EVIGT tacksam om någon kunde ta sig tid o svara lite. Jag är så sjukt velig som sagt, jag är väldigt orolig, hur ska jag göra. Har tänkt flera månader som sagt. Har jag väl påbörjat PPL så går jag hela vägen, tänker inte slösa runt 100 tkr för att bara ha tagit PPL, vill inte bara ha flyget som hobby i så fall. Så att bara ta det för att "testa" är inget för mig.

    Någon som kan ge andra tips inom flyget och dela med sig av sina erfarenheter hur ni gick till väga och vad ni gör just nu?? Vore guld för mig att få veta och få tillbaka lite mer av motivationen på ett sätt även om den e hög, men jag e lättpåverkad av vad annat folk säger eftersom de vet mer än mig.

    Snälla, vill verkligen få massa tips och råd, vare sig ni är erfarna eller inte. Så länge ni har koll på läget och kan ge mig svar som ger mig något. VERKLIGEN TACKSAM, verkligen.


    MVH en vilsen själ
     
  2. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Hej igen. Det är alldrig fel att ha en plan B, efter som att vad som helst kan inträffa.
    Men jag tycker absolut att du ska satsa på att bli pilot om det är din dröm.
    Flygbranchen går upp och ner hela tiden, vad jag har hört så är den faktiskt bra just nu. Min gamla flyglärare har sagt åt mig att om man satsar nu så kommer man ut i tid och får jobb.
    Sen kankse det är lite svårare att skaffa jobb på en 737 eller A320 så fort man är klar.
    jag är klar med allt om cirka 10 månader. Jag kommer då att söka mig till bolag som till exempel nordflyg som opererar Cessna caravan. Väldigt litet flygplan, men det är ju en bra början :)
    Skulle det skita sig för mig så går jag till min plan B, men jag har ju fortfarande kvar mitt PPL och tänker ändå läsa Atpl teorin samt ta ett IR för hobbyflygningens skull. Sedan vänta på en ny changs.
    En bra sak är också att knyta kontakter.
    De kostnader som kommer efter att du är färdigutbildad kan vara till exempel att du måste köpa en typerating, vilken vissa bolag betalar åt dig.
    Det kostar lite att förnya sina medical också, men det är inga stora pengar.
    Ett tips är att boka in ett möte på någon kommersiell flygskola. Det gjorde jag när jag var full av frågetecken och var osäker.
    Ha det fint :)
     
  3. mefi

    mefi Ny medlem

    Den svåra delen är väl just typeratingen? I alla fall om man hamnar på ett större plan.. Jag menar, en medical gör man väl en gång innan man är klar, men sedan har man ju förhoppningsvis en anställning och inkomst, så den bleknar lite.
    Typeratingen är en något större klumpsumma, i ett stadie där man ännu inte har jobb.
    Och vad jag förstått är det ganska sällan flygbolagen står för den?
     
  4. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Det är inte så ofta dom står för den, men vissa gör det. Innan man betalar för någon rating är det bra om man har fått jobb redan.
    Priset sjunker också ju mindre planen är. En rating på cessna c208 är billigare än än 737 rating till exempel
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

     
  6. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Vad kostar det att förnya certen?
    Måste man alltså göra så länge man är pilot?
    Men hur länge är ett cert giltigt innan det går ut?
     
  7. Kalle

    Kalle Medlem

    Årsavgiften för ett ATPL är 2820 och utfärdas normalt på fem år i taget. (CPL är 2220). Det blir alltså 14100 vart femte år, eller snarare 11100 eftersom man normalt behöver ett jobb för att nå upp till ATPL (och har man det lär ju arbetsgivaren pynta). Men sitter man med ett CPL och söker jobb år efter år blir det ju rätt tungt... Man kan dock ta ut certet på kortare tid men tar man femårskostnaden är man ju föräkrad mot höjningar.

    Du hittar avifterna i "Luftfartsstyrelsens föreskrifter om avgift för Luftfartsstyrelsens verksamhet och tjänster (2008:34)

    http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/BASIS/lfvb1/irisext/gallandedok/ddw?w=dokkey=4649&M=1

    För att få flyga skall tre rekvisit uppfyllas:

    1. Giltigt cert (normalt vart femte år)
    2. Giltig medical (CPL var 12e månad före 40 och var 6e efter 40)
    3. Giltig PC/OPC (PC för IR och uppåt skall göras en gång per år och OPC för kommersiell personbefordran var 6e månad)
     
Laddar...

Dela sidan