OSM & TFHS antagning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Prytz, 23 Januari 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Prytz

    Prytz Ny medlem

    Hej, ny på forumet så ifall jag placerat denna fråga i fel delforum, ursäkta. Är 16 nu, läser natur på gymnasiet och har sedan jag varit 5 velat bli pilot. Flyga har varit det enda jag kunnat på. Har i detta nu 5 bokförda flygtimmar och funderar på att påbörja PPL studier. Vill bli kommersiell pilot senare i livet, men har sett att det är sjukt dyrt. Har även sett att OSM och TFHS är statligt finansierade, så har ställt in siktet på dessa två utbildningar. har 2 frågor. Att ha PPL innan man söker, är det en fördel eller en nackdel?
    Jag läser natur på gymnasiet. Nyligen blev de gamla B-kurserna inom matematik på naturlinjen ersatta av C-kurser. Dessa är mer avancerade och påkostade, men på OSM står det att Matte B är obligatorisk. Tror ni C fungerar? Tack
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej!
    Jag tycker du ska kontakta OSM direkt med din mattefråga.

    Jag tror inte att du kommer att ha en tydlig fördel av att ha PPL innan. Det viktigaste är dina betyg och att du klarar de tester som görs innan kursen, du kan fråga OSM om testerna också när du kontaktar dem.

    Om det inte skulle gå vägen med någon av de skolorna så är loppet inte på något sätt kört. Ja, det är kostsamt att gå den självfinansierade vägen men det är långt från omöjligt. Skaffa ett jobb, bo kvar hemma och lägg inte pengarna på nattklubb. Du kommer snart att ha råd med ett PPL och sen kan du rulla på med steg för steg för att till slut ha hela utbildningen.
    Det finns flera ställen i Europa där man kan göra kurser som är relativt billiga. Men ditt PPL skulle jag råda dig att ta på en flygklubb i Sverige.

    Du får gärna skicka PM till mig om du har fler funderingar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Åtminstone beträffande TFHS som är en statlig högskola så får de inte använda andra kriterier för antagning än vad som är bestämt i förväg och där står ingenting om tidigare flygerfarenhet. Att ha – eller inte ha - PPL är alltså inget de får ta hänsyn till vid antagningen. Däremot kan det eventuellt vara så att man lättare klarar intagningstesterna om man har flygerfarenhet, men det är långt ifrån säkert. Enligt TFHS webbplats krävs matematik 3b eller 3c, alternativt matematik C enligt det gamla systemet.
     
  4. Prytz

    Prytz Ny medlem

    Tack för svaren!
     
Laddar...

Dela sidan