Oxford Aviation Training

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av joakimjakobsson, 10 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. joakimjakobsson

    joakimjakobsson Ny medlem

    Hej,

    Jag ska läsa PPL teorin till vintern, men vill vara så förbered som möjligt så jag kan börja skriva proven och blir klar så fort som möjligt när teorin sätter igång.
    Det jag funderar på är hur mycket man måste komplettera med om man pluggar in och gör övningsuppgifterna för Oxford Aviation Training för PPL?

    Jag kommer beställa KSAB:s material också, men eftersom jag har tillgång till Oxfod teorin så tänkte jag börja där.

    Förmodligen så är det ju regler som skiljer sig i Sverige mot UK, men i stora drag så borde det ju övriga delar vara samma saker efter som det är samma certifiering.

    Någon som har läst Oxford och gjort svenska teoriprovet, några stora skillnader?
     
  2. Filip

    Filip Ny medlem

    Gör 1000 frågor du får med i KSAB-paketet, lägg pengarna på flygtid, mycket roligare ;)
     
  3. joakimjakobsson

    joakimjakobsson Ny medlem

    Helt rätt, det är mycket roligare att lägga pengar och tid på flygtid än teori :)

    Men eftersom jag har börjat med Oxfords och redan har den litteraturen så funderar jag på hur stor skillnad det är när jag sen ska göra teorin i Sverige.
    Om det är väldigt stor skillnad så kanske det inte är någon ide att lägga så mycket mer tid på Oxfords och istället bara köra på KSAB:S litteratur.

    Men om det inte är så mycket som skiljer så kanske det är värt att lägga ner tid på Oxford innan jag börjar med teorin i Sverige. Dessutom så har jag läst lite blandad kritik om KSAB:s PPL litteratur, och det jag sett av Oxford än så länge har hållit ganska hög kvalitet.
     
  4. Filip

    Filip Ny medlem

    Jag vet inte skillnaden men däremot så finns det en syllabus för vad du ska kunna för PPL, om jag får din mail så skickar jag över den till dig. Håller på att läsa teorin själv nu och har flugit EK för någon vecka sedan. Tycker ksab's paket fungerar bra faktiskt. Har du en lärare som förklarar för dig?
     
  5. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Måldokumenten

    Jag har precis skrivit av alla proven och min uppfattning är att informationen i ksabs material känns väldigt gammal, det kommer många frågor på proven som du inte kan läsa om i deras böcker tex hur en polarkurva är utformad och vad du kan få fram ur den. Det var vi alla som läste teorin på flygklubben överens om. 1000 frågor hjälpte lite men frågorna stämmer inte överens med standarden på de skarpa proven. Jag använde inte oxford men har hört att det materialet är bättre.

    Jag använde måldokumenten som finns på transportstyrelsens hemsida, inte alls så svårt att förstå vad du behöver kunna. Varifrån du sen hittar informationen spelar inte så stor roll Google, wikipedia, eller oxford så länge du kan måldokumenten kommer du klara proven och klarar du dem har du rätt kunskaper! Jag gjorde på det sättet och jag hade 90% i snitt. Kan även rekommendera proven som finns på pplteoris.se dem är kanonbra synd att de inte finns i alla ämnen bara.

    Lycka till
    /
    Daniel
     
  6. joakimjakobsson

    joakimjakobsson Ny medlem

    Gratis till teorin och första EK, det måste kännas skönt. Själv har jag ett tag kvar till både EK och färdig teori då jag precis har börjat med mina flyglektioner och har som sagt inte börjat min teorikurs än.

    Det verkar ju vettigt att kolla igenom måldokumenten och försöka lära sig efter det. Men som sagt så känns inte allt material från KSAB jättefräscht, utan jag kommer nog fortsätta köra igenom Oxford för att få en övergripande bild. Sen börjar jag gå igenom måldokumenten steg för steg och kollar igenom både Oxford, KSAB, internet och vad som nu krävs för att hitta bra förklaringar:)

    /Joakim
     
Laddar...

Dela sidan