PAPI och VFR mörker - regulatorisk konflikt?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Per D, 28 December 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag var ute och flög mörkerflyg på juldagen, himla fint var det. När jag skulle gå in för landning och hade tänt ljusen på flygplatsen noterade jag att PAPI inte tändes. Jag felanmälde det hela och fick ett svar som väckte min nyfikenhet.

    Flygplatsen svarade: "På [flygplatsen] går det att tända banljus + inflygningsljus på radiofrekvensen under mörker när flygtrafikledningen är stängd. Detta är till för VFR-flygningar."

    OK, så det var således inte fel på PAPI:n utan dessa tänds således inte tillsammans med övrigt ljus.

    Fråga: finns det något regulatorisk hinder som innebär att jag som VFR-flygare inte ska/kan/får utnyttja PAPI vid inflygning? Svaret jag fick implicerar att det finns någon koppling mellan IFR och PAPI, men är det så? Eller finns det någon annan anledning till varför VFR-flygare inte anses kunna åtnjuta PAPI under inflygning till en flygplats i G-luft?

    Hur ser det ut på andra flygplatser som ibland är kontrollerad luft och ibland inte: tänds papi med banljusen när flygplatsen är okontrollerad?

    Det är givetvis inga problem att landa utan PAPI, men jag tycker man kan argumentera att denna kompletterande ljusvägledning, om den finns, kan ge ytterligare vägledning och således bidra till säkerheten vid landning i mörker.
     
    Senast redigerad: 29 December 2020
  2. Volare

    Volare Medlem

    Vilken flygplats?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag känner inte till att det skulle finnas ett hinder för att även PAPI ska tändas. Det blir helt klart en säkrare landning med PAPI tänd.

    Jag tycker att flygklubben ska be dem att även inkludera PAPIn i dessa ljus om det är tekniskt enkelt.

    Jag tror att vissa flygplatsledningar har en uppfattning att man inte vill få dit IFR-trafik utanför öppettiderna. Vissa tror att det inte är tillåtet(vilket är felaktigt) och det kan leda till att man vill ”förtydliga” att endast VFR förväntas utanför öppettiderna.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag tror du kan vara något på spåret här! Det kan vara ett övervägande, men det borde nog i så fall vägas mot förhöjd säkerhet för VFR-trafik. Tack för input, @Larscho !
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Skälet är nog att bara lågintensiva ljus får tändas med radio. Högintensiva ljus kan blända och därför måste det finnas någon i tornet som kan styra dem efter pilotens begäran.

    PAPI har högintensiva ljus.

    Jag tror att man kan få tända högintensiva ljus med radio ifall de samtidigt dimmas till 3%. Det är inte självklart att det går utan ingrepp i anläggningen och inte heller att det är tekniskt enkelt.

    Å andra sidan är inflygningsljusen också högintensiva så om de kan tändas samtidigt med banljus så borde det kunna fungera med PAPI också.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Axel

    Axel Ny medlem

    PAPI antar jag behöver kalibreras i sin vinkel. Och att vinkeln på ljusen är rätt kan garanteras under flygplatsens öppettider. Vanliga banljus har man ju sett en del trasiga, och det finns någon procent med maximalt antal ljus som får vara trasiga.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror inte att det görs någon övervakning av PAPI som med ILS. De kontrolleras förstås med jämna mellanrum, men varje dag tror jag inte..?
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Vore bra om man kunde få PAPIn att aktiveras för båda banorna när man tänder med bärvåg.
    Någon som vet hur det är i Västerås? Tänds PAPIn också?
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag vill minnas från min mörkerskolning att PAPI på ESOW bara är tänd när ILSen är aktiv
     
Laddar...

Dela sidan