Passagerare och checklista

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av allan.emren, 30 Maj 2007.

  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Några gånger har jag upptäckt att jag råkat hoppa över någon punkt på checklistan. Värsta tillfället var när jag med maxlast glömde att fälla ut startklaff.

    Mitt flygplan skall rotera vid 110 km/h och man är då fortfarande under stallfarten, som är 115 med 12 grader klaff. Utan klaff är den 125 km/h.

    Så när jag lättade fick jag genast stallvarning. Tack vare luftkudden flög jag, men sänkte förstås nosen och flög på ca en meter tills jag hade nått ca 130 km/h och stallvarnaren tystnat. Sedan accelerarade jag som vanligt till 145. När jag skulle fälla in klaffen fann jag att den inte var ute!
    Med mindre tillgängligt utrymme hade det kunnat gå illa.

    Sedan dess låter jag alltid passageraren (om jag har någon) läsa checklistan. Före start instruerar jag om hur det skall gå till och att han/hon inte skall fortsätta förren jag kvitterat föregående punkt.

    Sedan dess är problement eliminerat. Passagerare hoppar ALDRIG över en punkt. Dessutom känner de sig säkrare, eftersom de är delaktiga i flygsäkerheten.

    Allan
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant idé! Jag ska testa detta nästa gång jag har med mig en passagerare.

    Mvh
    Fredrik
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Låter lite otäckt, men ska lägga det på minnet tills jag börjar skola i september :tupX2
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fakkah, välkommen till Flygfyren! :)

    Det är ju en bedömning som piloten får göra om det kan ske eller ej. Ur en pedagogisk synvinkel tycker jag att det lät intressant.

    Situationen är ju annars väldigt lik den som råder mellan en flygelev och en flyglärare. Bara för att eleven läser checklistan så innebär det ju inte att flygläraren slutar följa med i vad som händer i cockpit.

    Mvh
    Fredrik
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Åh, tack :)


    -

    Jo, det är iofs sant det du säger. Men låter lite otäckt för en grabb som endast varit och flaxat en gång. :)
     
Laddar...

Dela sidan