Personliga minima mm.

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av control, 24 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Hej,

    I den här tråden tänkte jag att vi kan diskutera personliga minima mm. Hur och när bör dessa bestämmas osv.

    Mitt först exempel kommer att handla om DA vid IFR inflygningar men jag tänkte att denna tråd skall belysa frågan mer generellt, alltså ta upp alla frågeställningar där det kan vara lämpligt att lägga på personliga marginaler till de regelmässiga kraven. Det kan handla om väderminima, banlängder, medtagen bränslemängd, sidvindkomposant...
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    När man flyger IFR påtalas det att man bör ha lagt på personliga tillägg till de regelmässiga kraven på beslutshöjd vid inflygning. Ett exempel är att med ett välutrustat GA flygplan på en normal instrumentflygplats måste piloten se banan/banljus och förvänta sig kunna behålla dessa synliga under resten av inflygningen för att få fortsätta ner under 200fot vid en ILS-inflygning.

    I regelverket, på utbildningar och annorstädes rekommenderas piloten att till dessa 200fot lägga till en personlig marginal beroende på erfarenhet, aktuell flygtrim mm. Det förutsetts att man bestämmer sig för dessa tillägg innan flygningen eller åtminstone innan inflygningen påbörjas.

    Jag kan direkt erkänna att jag inte gör på detta sätt. Jag tycker inte att jag exempelvis redan nu kan bestämma vad som är lämpliga tillägg på en planerad flygning under morgondagen, jag bestämmer mig inte före inflygningen är påbörjad. Jag resonerar som så att det är först när jag kört proceduren, blivit etablerad och börjat följa glidbanan nedåt som jag märker hur stabil kombinationen av vind/väder, flygplanet och jag är.

    Om jag ligger stabilt etablerad perfekt på glidbanan utan avvikelser i vare sig höjdled, sidled eller i hastighet så kan jag gå betydligt lägre innan jag går om jämfört med om jag studsar omkring i kytten jagandes idealläget genom att kanske överkompenserandes åka slalom i både sid- och höjdled. I det senare fallet skulle jag titta ut på 600fot och avbryta om jag inte såg banan medans jag i det första fallet inte tycker att det är något problem att fortsätta betydligt lägre oavsett hur många eller få timmar jag flugit de senaste 90 dagarna...

    Vad tycker ni?
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Minima

    Håller helt med dig Control. Som relativt rostig IR-flygare blir det viktigt hur väl etablerad man är på en ILS och hur turbulent det är etc. Finns inga starka störningar bör man mycket väl kunna går ner till minima. (Det är däremot rätt skrämmande hur mycket en kraftig ändring i vindriktningen eller ett kraftigt kytt kan ställa till det på låg höjd om man är litet oskärpt eller dåligt övad.).
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det där är ju en fråga om personlighet. Själv bestämmer jag alla minima före start. Orsaken är fenomenet som kallas home-itis. Alltså att ju närmare sitt mål man är, desto större blir benägenheten att sträcka gränserna. Har man bestämt dem i förväg finns där inget att förhandla med sig själv om.

    Är min flygtrim OK, så går jag efter bestämmelsernas gränser med ett undantag. Vid flygningar som skall vara längre än en timma har jag alltid bränsle enligt IFR-bestämmelser plus minst en timma.

    Är jag rostig dubblar jag alla marginaler (utom erforderlig banlängd).

    Hälsningar

    Allan
     
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Hejsan, jag tänkte att jag hakar på den här tråden.
    Jag håller på att preppa en utbildning i Human Factors som vi skall hålla på flygskolan och jag inser att mycket av det vi pratar om i ämnet människans förutsättningar och begränsningar ur ett rent operativt perspektiv kan sammanfattas i att etablera och underhålla personliga minima. Förutom att klara provet borde detta vara ett mål för utbildningen. Jag tänkte därför skicka med eleverna uppgiften att skapa, dokumentera och underhålla sina personliga minima och göra det till en vana att se över den.
    Det hade underlättat om det fanns någon typ av mall för det som man kunde sticka i händerna. Det finns en mängd sådana ute på nätet från både FAA, AOPA och andra organisationer men är det någon som sett något motsvarande på svenska som man skulle kunna nyttja. Vad använder ni klubbar och utbildningsorganisationer där ute?
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. GhostRider
    Svar:
    13
    Visningar:
    2,700
  2. Dimme
    Svar:
    4
    Visningar:
    1,651

Dela sidan