Pilot - Flygledare

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jeacon, 19 Oktober 2007.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Jeacon

    Jeacon Ny medlem

    Intressant teknik för att öka säkerheten. Frågan är väl när den kan realiseras?

    http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=92448
     
  2. Mats B

    Mats B Medlem

    Detta uppfanns redan 1988 av Håkan Lans men p.g.a. att uppfinningen kom från "fel" land, enligt USAs flygindustris sätt att se på saken, har det hela fördröjts, förhalats och på många olika ibland otrevliga sätt, mot uppfinnaren, försökt skjutas i sank.

    http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____39669.aspx

    http://sv.wikipedia.org/wiki/VDL_Mode_4
    http://www.pronova.net/linkpage.asp?sid=605

    mvh / Mats B
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    USA håller faktiskt på att implementera ADS-B redan. Det är den stora faktorn i FAAs nya ledningssystem där radar i princip skall bort helt.

    Det som sinkat de senaste åren har inget att göra med ursprungsland på tekniken, utan undersökningar av Homeland Defense angående de möjligheter ADS-B ger diverse terrorgrupper.

    Med ADS-B skickar flygplan inte bara ut position, utan även identifikation. (ID skickas ju redan ut med Mode-S och har klara för- och nackdelar i sig.) Detta innebär att man med ganska enkla medel, t.ex ett större radiostyrt flygplan försett med en mottagare, kan bygga en mycket målmedveten missil. Den skulle t.ex kunna flyga "baklänges" upp för en ILS mot ett specifikt flygplan i ett kritiskt skede och detonera en liten sprängladdning.

    Dessa problem, samt det faktum att många anser att ADS-B är ett slöseri på pengar då vi redan har nästan heltäckande radartjänst i USA (bortsett utanför ett par öar nära Los Angeles och vissa delar av öken och ödemark).

    Även frihetskämpar, om man kan kalla dem det, motsätter sig ADS-B av samma skäl som de motsätter sig Mode-S. Nämnligen att ATC vet vilka de är helt automatiskt. De liknar inbyggd identifikation med att vara tvungen att gå runt på stan med en namnbricka. Personligen tror jag att de är rädda för att inte kunna böja på reglerna längre :p

    Nu är det dock beslutat att det ska in. Många sätter sig på tvären med ovan argument, men om inget oförutsett händer lär inte FAA ändra på sina planer.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    ADS-B Väder

    Väcker en gammal tråd till liv, fast med andra avsikter, länkarna i tidigare inlägg verkar mest vara döda sedan länge.

    Funderar på implementationen av ADS-B. Mode-S kör väl en delmängd av detta? Hur långt har vi kommit egentligen med denna utveckling i Europa? Eller kanske inte alls?

    Började fundera på detta när jag såg att ForeFlight-appen har stöd för mottagning av väder via ADS-B om man köper en liten mottagare. Detta gäller dock endast USA. http://www.foreflight.com/stratus

    Vi verkar ju inte få XM-Weather via satellit här i Sverige så jag undrar om det finns nån teoretisk chans för ADS-B väder? :)

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan