Pilot lön.

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Housh, 17 Mars 2008.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Hej, någon som vet (på ett ungefär) hur mycket en nyanställd Ryanair, SAS, Stearling styrman tjänar före/efter skatt?


    Vh H.
     
  2. mefi

    mefi Ny medlem

    Hos Sterling ligger ingångslönen på runt 30.000 tror jag.
    Och skatt baseras ju på vilket land man bor i..
     
  3. Housh

    Housh Ny medlem

    Okay tack!
    Hur mycket är skatten i Danmark/Sverige?
    Någon som vet hur lönestegen ser ut? Hur mycket höjs lönen med / X år? (Cirka)


    Vh H.
     
  4. mefi

    mefi Ny medlem

    I Danmark ligger skatten på ca 32%, som i Sverige.
    Hur lönerna bestäms är olika för varje bolag, och så även hur man väljer att öka den. Ett faktum är ju att kaptener tjänare mer än styrmän.
    Att bli kapten tar kanske 6-7 år vad jag förstått, och det är väl inte heller bara att sägga "ja, jag vill bli kapten". Att vara kapten kräver ännu mer ansvar, och ofta är det väl också så att man har ansvar för styrmannen?

    Jag ska söka till Ljungbyhed i vår, och vet nog ganska väl vad jobbet innebär. Jag tror att det är viktigt att inte tänka på lönen mer än att den är bra. Jobbet medför stort ansvar, ofta obekväma arbetstider och är nog ganska monotont.
     
  5. Housh

    Housh Ny medlem

    Jo sant, visst ska man gilla sitt jobb men tyvärr spelar lönen en stor roll.

    Vh Housh.
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag vill bli trafikflygare även om min lön ligger på 15.000 efter skatt...

    Tycker inte lönen spelar så stor roll. Så länge jag får göra det jag velat göra hela mitt liv så blir jag nöjd. Sen att lönen eventuellt blir högre än vad jag planerat är bara ett plus i kanten.

    Jag har inga som helst förväntningar på en fet lönespec.

    Som nyutbildad har man till och med tur om man över huvudtaget får betalt.
    I värsta fall får man till och med betala bolagen själv för att få timmar.
     
  7. mefi

    mefi Ny medlem

    Håller med. Om du, som jag, vill gå en statligt finansierad utbildning, och ska singlas ut av många hundra ansökande, så är det nog essensiellt att du faktiskt är intresserad av mer än lönen. Annars blir det svårt att komma in.
     
  8. ice.

    ice. Ny medlem

    Pilotlönerna är betydligt högre än så, jag har en kusin som är 32 år gammal, har jobbat 7 år som pilot och har precis blivit kapten. hans lön ligger på 60000-70000kr/månad. Men lönerna kan variera mycket mellan olika län o.s.v. Medellönen för en pilot ligger mellan 50000-55000kr, det gäller dock för piloter med några års erfarenhet.
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Den "medellönen" låter lite väl kraftigt du. Vart har du fått dessa siffror ifrån?

    Vi lever inte längre på 70-talet där pilotjobbet fortfarande var glamouröst och välbetalt.. Har en bekant som postflyger, och han drar inte in mer pengar än min kompis som är frukt & gröntansvarig på ica.
    Däremot får han timmar, och med timmar kan man få nya jobb som resulterar i bättre lön..
     
  10. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej!

    Se http://www.pilotjobsnetwork.com/factfile.php?id=jauy3xhfskw74048nyy3cph201qge3sp39avuey9nh7h7z9gjya

    mvh / Mats
     
  11. ice.

    ice. Ny medlem

    http://www.pilotjobsnetwork.com/factfile.php?id=jauy3xhfskw74048nyy3cph201qge3sp39avuey9nh7h7z9gjya

    denna är lite osäkrare
    http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Pilot-1153

    Du har rätt, det är inte lika glamouröst längre...men en pilot som är kapten tjänar fortfarande mångdubblat mer än t.ex. en busschaufför, det är fortfarande en av de ansvarsfullaste som finns och vägen till att bli en pilot kostar flera hundra tusen kr.
     
  12. radopa

    radopa Ny medlem

    Hej!

    En pilot hos Ryanair får en ingångslön på ca 40 Euro i timmen.
     
  13. hiwaf

    hiwaf Medlem

    40 euro/h är bara under linetraining sen blir det 60euro/h och det är alltid plus 20euro/h om man kör floating (dvs utan bas)
     
Laddar...

Dela sidan