Pilotmagazinet?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av litens, 24 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. litens

    litens Aktiv medlem

    Hej, pilotmagazinet.se hemsidan med sin Köp och Sälj sida har ju varit navet i svensk flygplans annonsering de sedan många år.

    Nu ligger allt nere sedan ett par veckor och grundsidan kommer inte ersättas som det ser ut, endast köp sälj med "Flygplan till salu".

    Är det någon som vet vad som händer med denna lite viktiga sida?

    Sidan har fullständigt vanskötts med oseriösa annonser om värdelösa icke flygrelaterade saker och sex/skämt innehåll som inte tagit bort trots att jag med flera kontaktat webbmaster som till mig sa att han inte loggat in på många månader.

    Är det någon som tänkt sig starta en mer ompysslad och välskött konkurrerande sida som inte kräver inloggning osv, det var ju det som var framgångskonceptet.

    Svensk GA behöver en annonssida som "alla känner till" tror de flesta som skulle köpa små flygplan kände till pilotmagazinet.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är nog inte kört ännu, Litens, om du kollar in alternativadressen till flygplanmarknaden - som ju under flera år varit den levande biten av pilotmagazinet - så hittar du, kanske, hopp: www.flygplan-till-salu.se

    /h
     
  4. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Pilotmagazinets marknadsdel är en favorit. Inte minst för att drömma om alla plan man vill ha. Känslan som jag har fått är att man håller på att bygga om sidan och att den bara blir en marknadsplats utan forum och notiser. Själva Pilotmagazinet har ju inte uppdaterats på många år, så jag hoppas det blir en ny fräsch sida med annonser i stället. Efterlyser också en uppstramning när det gäller vilka annonser som publiceras. Sexannonser och folk som försöker vara roliga genom att sätta in annonser att de säljer en JAS är bara oseriösa och tillför inte oss som är flygintresserade något.

    Marknadsdelen här på Flygfyren skulle säkert kunna bli en bra marknadsplats om den började användas lite mer. På Pilotmagazinet behövde man inte logga in för att lägga in en annons, vilket gör det lättare för dem som inte är medlemmar. En annan sak med Flygfyren som jag personligen tycker är att förstasidan skulle vara lite mer inbjudande, med t.ex. flygbilder osv. Jag kan påbörja en ny tråd i rätt forum om detta.

    Air-man
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du ser ingen koppling mellan sexannonser/andra oseriösa annonser och avsaknad av inloggning? För mig är det en självklarhet med inloggning. Ett lysande exempel på hur det blir utan inloggning kan man få om man går in på Flygtorgets forum. Kvalitén försvinner direkt anser jag.

    Jag tar mer än gärna emot förslag på vad som skulle kunna förändras för att göra förstasidan mer inbjudande. Skapa gärna en tråd med dina tankar kring det så fortsätter vi diskussionen där.
     
  6. hcccs

    hcccs Ny medlem

    En sak som verkligen kunde förbättra användandet är sökfunktionen. Om jag vill söka på 'GPS' så vill jag ha de GPS:er som är till salu och inte där de förekommer i andra annonser, t.ex. vi försäljning av flygplan där utrustningen innehåller bl.a. en GPS. En lösning är att sökningen skall göras endast på rubriken och inte på textmassan i sin helhet.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    hcccs, tack för synpunkterna! Det finns faktiskt bra stöd redan idag för det du beskriver att du vill kunna göra. Under forum i huvudmenyn hittar du "Sök forum". När du har klickat där kommer du till bilden nedan som jag har fyllt i som ett exempel utifrån dina önskemål:

    gps.PNG
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Vad gäller annonserna så håller jag nog med om att inloggningen, eller frånvaron av den, var en fördel på pilotmagazinet. Problemet med de oseriösa annonserna låg i frånvaron av moderation. Hade man granskat annonserna innan de publicerades så hade man enkelt stoppat skräpet. Blocket funkar ju ungefär på samma sätt. Att kräva en registreringsprocess är något som avskräcker en stor del av pilotkåren, tror jag.

    Vad gäller diskussionforum däremot så är registrering med inloggning absolut ett måste. Man kan ändå vara alltför anonym genom användande av alias och generella epostadresser.

    /hans
     
  9. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Inloggning till köpmarknaden kan säkert vara bra för att kunna lägga in en annons, men man måste kunna se annonsera utan att logga in, annars kommer ingen använda den funktionen. Kan också tro att avsaknad av moderation på Pilotmagazinet bidrog till oseriösa annonser. Mejlade själv ett antal gånger för att uppmärksamma oseriösa annonser, utan resultat eller feedback.

    Så länge man kan gå in och titta på annonserna och drömma lite utan att behöva logga in så har jag inget generellt emot att behöva logga in för att lägga in annonser.

    Med vänlig hälsning
    Air-man
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    En nackdel med säljsidan, är att det just är en forumsektion. Fördelen med tex pilotmagazinet var att man kunde skrolla genom alla objekt på en sida och se bilder och priser. Dessutom så ser jag en del säljinlägg har urartat till diskussioner eller fått kommentarer som dödat försäljningen av det objektet.

    Jonas
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

Dela sidan