Plötsligt öppnar tornet och det blir C-luft

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av C42, 17 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. C42

    C42 Medlem

    Antag följande scenario:
    Jag planerar flygning till en närliggande flygplats. Kontrollerar NOTAM och ser att tornet är stängt, d.v.s. luftrumsklass C gäller. Inget krav på transponder eller radio. Efter start ligger jag kvar på hemmafältets frekvens. Under tiden i luften passar tornet på att öppna. Eftersom jag lyssnar på fel frekvens kan jag inte höra dem så jag kan inte få någon klarering.
    Vad gäller? Är detta ett luftrumsintrång?
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem

    Sunt förnuft enligt min mening är att alltid ropa på aktuell frekvens när man tänker passerar in i t ex en kontrollzon som inte är aktiverad. Likaså att man har transpondern igång på 7000 så att man syns.
    Tornet kan vara öppet ändå trots NOTAM pga t ex ambulanstransporter eller andra oplanerade händelser. När tornet öppnar så sänder dom ut på frekvensen typ "C-meddelande, Tornet öppnar".
    Men formellt så har du inte gjort intrång om inte luften är aktiverad enligt min mening.
     
  3. Babar

    Babar Ny medlem

    Om man inte har ropat på frekvensen så kan man ju inte veta om det är C eller G luft när man passerar in. Kan ju som sagt vara öppet utan att det står det i notam. Och då kan det ju vara ett intrång om tornet var öppet när man flög in. Man kan ju också höra med sweden om det är öppet...
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Instämmer till fullo! Detta är ständigt aktuellt för mig som startar från ESNM under Östersunds TMA och ofta flyger in i TMA/CTR, får jag inget svar från Östersund så ropar jag Sweden och frågar för säkerhets skull.
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Man bör alltid anropa tornet även om NOTAM säger att tornet är stängt, det händer mer än en gång att tiderna ändras utan att NOTAM uppdaterats.
    Har provat att starta från sjö inne i CTR och blindsänt i tron att Tornet inte öppnar förrän om 30 minuter (enl. NOTAM) och ändå fått svar från Tornet.
     
  6. atco

    atco Ny medlem

    Kort svar: ja.
    Om du befinner dig inom ett TMA/CTR så ska du ha passning antingen på Sweden eller på den lokala ATS-frekvensen så att ATS kan nås dig om tornet öppnar.
    Det funkar inte att lita blint på den publicerade öppethållningen!!
     
  7. C42

    C42 Medlem

    Det är väl så att när kontrollzonen inte är upprättad (om det enligt AIP står: "CTR established during hours of TWR" som det t.ex. är för ESSD, Borlänge) så finns det heller ingen kontrollzon per definition. Luftrumsklass G gäller och man kan åka fram och tillbaka som man vill utan vare sig radio eller transponder utan att bryta mot någon regel.
    Detta betyder inte att det är lämpligt, men det är tillåtet. Och då, om tornet öppnar vet man ju ingenting om det....
     
  8. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Är det tomt i tornet så är det G-luft som gäller. Då är det som vilket okontrollerat flygfält som helst men man bör som sagt inte lita på NOTAM till 100%.
     
  9. Babar

    Babar Ny medlem

    Men man måste väl ha en radio om man ska flyga in i luft som kan vara C. Annars har man ju ingen aning om vad det är för luftrumsklass.
     
  10. atco

    atco Ny medlem

    Använd sunt förnuft!
    Även om det eventuellt skulle vara tillåtet att flyga runt i ett stängt TMA/CTR utan radio/transponder så är det högst olämpligt och en allvarlig flygsäkerhetsrisk!
     
    • Håller med Håller med x 2
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det enda sättet att säkert veta att tornet är stängt är att kontakta ACC och fråga innan du passerar in i kontrollzonen! Du kan anropa den ACC/TMC-sektor som är ansvarig för flyginformationstjänst i området utanför kontrollerat luftrum (se t.ex Svenska Flygfält sidan 3:19 och 3:20 eller AIP). Att man är utanför ordinarie öppettider, att det inte finns några NOTAM eller att tornet inte svarar på radio duger inte! (Se AIP ENR 1.1 punkt 1.3.)

    I samband med inflygning och landning till flygplatsen med stängt torn skall du passa tornfrekvensen och sända dina avsikter blint. (Se AIP ENR 1.1 punkt 1.4b.) Det är lämpligt att passa tornfrekvensen under hela din flygning i (den ej upprättade) kontrollzonen, alternativ flyginformationsfrekvensen -- skulle tornet öppna oväntat så får du veta det.
     
  12. C42

    C42 Medlem

    Äntligen någon som kommer med fakta. Tack
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skall lägga till att det förstås inte räcker med att passa flyginformationsfrekvensen, utan du måste ha radioförbindelse upprättad -- annars vet de ju inte att du finns där och behöver informationen...
     
  14. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Men hur är det? Är det alltid -på alla trafikflygplatser- tillåtet att landa fritt om tornet är stängt? Eller måste man kolla det i AIP innan?
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Flygplatsens och tornets öppettider är i princip oberoende av varandra.

    Om tornet är stängt men flygplatsen öppen -- och inte kräver PPR -- så går det bra att starta och landa utan vidare. Öppettiderna får man kontrollera i AIP (eller NOTAM för vissa flygplatser). Detsamma gäller PPR-krav.

    Ex. vis. Västerås flygplats är öppen H24, men tornet betydligt mindre (varierande tider enligt NOTAM). Andra flygplatser som Bromma har samma öppettider för torn och flygplats (Just på Bromma öppnar t.o.m. tornet 15 minuter före flygplatsen -- det är för att man skall kunna påbörja inflygning för att landa i samma ögonblick som flygplatsen öppnar...) En annan vanlig variant är att PPR gäller när tornet är stängt (Norrköping t.ex.).
     
  16. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ja ok. Tack.
     
Laddar...

Dela sidan