Planera en flygning från Skåne till Helsingfors T/R

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Marcus Bornestav, 19 Mars 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Hur skulle ni lagt upp en dylik rutt? Vägen via Gotland eller upp via Åland? Tycker att gotlandsrutten har lite väl långa avsnitt med vatten. Ett alternativ på den rutten är att ta det via Dagö i Estland, men jag vet inte hur det är att flyga i deras luftrum?
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det ärr inga problem att flyga i Estland
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det beror helt på flygplanet och vädret. Bra flygplan & fint väder, då går det säkert att ta det via Gotland. Minsta osäkerhet, via Åland.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det hela är mest en psykologisk fråga. Tycker man det är obehagligt att flyga över vatten med ett enmotorflygplan så skall man låta bli.

    Annars skulle vattentemperaturen vara avgörande för mig. Överlevnadschanserna vid en vattenlandning är mycket goda -- problemet är att hålla sig vid liv i vattnet tills man blir upplockad.

    Å andra sidan – att flyga över Åland är bara c:a 8% längre än direkt. (Räknat på sträckan ESMS-EFHF.) Jag skulle alla gånger välja den rutten. Det är roligare utsikt också än en massa vatten under halva turen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Tack för alla svar! Tror vi kommer planera en Ålandsrunda då. Flygplanet är ett C172 från 2006 i utmärkt skick så jag är inte orolig för att tekniken ska fallera, det är som Airborne again säger, helt klart mest en psykologisk fråga.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Skiljer det så lite som 8% hade jag valt Ålandsrutten alla gånger. Hoppas ni får en fin flygning. Ett tips är väl att undvika tankning i Finland i den mån det går, brukar kosta väl över 3 euro/litern. Flyger ni den här rutten kan ni ju tanka på Skå eller nåt sånt. Ändå skönt med en brake där.

    Annars är Finland kanon att flyga i, lika enkelt som i Sverige.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tänk på att ringa i förväg om ni vill tanka på Skå
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Marcus, snacka med Ollie, vår humanlärare, som äger Lancen som står i hangaren
    mitt emot bogserkärran.
    Han har hus i Finland och flugit den rutten x antal gånger, både med Lancen och med
    pa28:an vi ägde tidigare.
    Tror han brukar tanka i Nyköping.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Tack för tips om att inte tanka i Finland. Ska försöka undvika det men det blir kanske att man får dra i några liter där för att komma tillbaka till Sverige med reserver. Ska prata med Ollie, Peter. Tack!
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tanka när du kan. Oavsett pris. Det är livlina nr 1. Tankar du "ute" ska du väl ha tillbaka motsvarande klubbens bränslepris av din flygklubb, eftersom bensinkostnad ingår i timpriset. När du får gå en omväg och tankarna börjar sina har du inte mycket nytta av den där hundralappen i plånboken... :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Mycket bra poäng, Hans!
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nja, så kan man väl inte säga rent generellt. Det beror på hur stora reserver man behöver ha. Att t.ex. flyga Norrtälje – Helsingfors via Åland tar i storleksordningen två timmar. Om jag har bränsetankar som räcker för sex timmars flygning och väderläget är okomplicerat så skulle jag utan vidare planera med att inte tanka i Helsingfors. Det skulle finnas bränsle för två timmar kvar när jag kom tillbaka till Norrtälje vilket är väldigt goda reserver.
     
  13. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej det är givetvis beroende på kapacitet. Själv flyger jag ju med 65-75 literstankar så marginalerna är mindre. Min poäng är: chansa inte.
     
  14. nenne

    nenne Ny medlem

    Flyger du på sommaren, har du ofta mycket bra väder över vatten. Gå ut över vattnet söder om Kalmar, följ kusten, tanka i Norrtälje & där swishar du betalningen. Jag flyger ofta i survival suite i min lilla MFI.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan