Planering av X-C

Diskussion i '060 Navigation' startad av Fredrik, 12 November 2005.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ja, då var det dags att genomföra den sista delen av min flygutbildning som består ut av en navigeringsflygning med en total distans om 150 Nm.

    I skrivandets stund sitter jag och planerar färdvägen och har den ganska klar för mig. Det jag ägnar mig åt nu är att leta fram bra landmärken från kartan som jag kan nyttja som uppfång och referenser under flygningen.

    Anledningen att jag lägger mer tid på det nu är för att sist jag genomförde min korta navigeringsrunda upptäckte jag hur svårnavigerat det kan vara när det är ett myller av både små och stora sjöar, samtidigt som man har motljus och lätt dis.

    Därför vill jag genom denna kartrekognosering analysera sträckan medan jag fortfarande befinner mig på marken :e När jag är uppe i luften vet jag av erfarenhet att det inte finns så mycket tid att genomföra någon större revidering av de förberedelser man gjort på marken. Detta eftersom man flyger enligt VFR och måste hålla ständig uppsikt ut runt flygplanet.

    Jag återkommer med mer information när jag närmar mig genomförandedatumet!
     
  2. Johan

    Johan Ny medlem

    Är distansen ett minimikrav? Finns det någon maxgräns kopplat till elevsituationen och ensamflygning?

    Om inte kan du ju fundera på en västlig rutt mot Göteborg. Bra med trafik i lufthavet och inte minst en underbar terräng/natur. :e
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    - Ja, 150 Nm är ett krav enligt JAR-FCL!

    Mig veterligen så finns det ej någon sådan begränsning utan det är upp till dig att tillsammans med din flyglärare bestämma lämplig flygsträcka.
     
  4. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Enligt luftfartsstyrelsen ska eleven flugit:
    - - -
    b) Flygutbildning. En sökande till ett PPL(A) skall på flygplan med ett luftvärdighetsbevis som är utfärdat eller godtaget av en JAA-medlemsstat ha genomfört minst 25 timmars flygtid i dubbelkommando och minst 10 timmars övervakad enkelkommandotid, inbegripet minst 5 timmars distansflygning på egen hand med minst en distansflygning på minst 270 km (150 nautiska mil), under vilken fullstoppslandningar vid två flygplatser andra än startflygplatsen skall göras. Då en sökande tillgodoräknar sig flygtid som befälhavare på andra luftfartyg i överensstämmelse med JAR-FCL 1.120, kan kraven på dubbelkommandoflygtid i flygplan minskas, dock till lägst 20 timmar.
    - - -
    utdrag ur JAR-FCL1 kapitel C.
     
Laddar...

Dela sidan