Planeringslista

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Tomcaten, 19 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Har någon en riktigt bra planeringslista som man kan sitta dagen eller två dagar innan med som täcker allt inför kommande flygning?
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Har för mig det finns en checklista för det i Svenska Flygfält om du har den.
     
  3. mats77

    mats77 Medlem

    Ja, det stämmer. Den innehåller det mesta man behöver tänka på innan flygning.
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Intressant nog har jag inte det, och jag tror inte jag tänkt på behovet. I min värld är förberedelserna i princip i två delar:

    1. Färdplanering. Här har jag driftfärdplansblanketten (och ATS-färdplan ibland) att utgå från, vilket blir min mall för planering.
    2. Förberedelse innan jag startar. Här gäller förstås flygplanets checklistor, samt lokala rutiner beroende på var jag är (ringa tornet, kolla med jourhavande etc.). Småsaker som att ta med extra olja etc brukar ge sig med automatik, men kunde nog vara mer systematiskt.

    Jag ska kolla listan i SvFF och se vad mer man borde tänka på. Ett bra ämne att spåna på!
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Precis. En upprepande systematik är bäst i slutändan. Jag tror stenhårt på att täcka in allt i sin förplanering. Ibland har jag tom. haft med towing-stången i bakutrymmet ifall man skulle få mekaniskt problem ute på taxi-väg eller så.

    Tack för svenska flygfält. Ska grotta ned mig i den.
     

Dela sidan