"Planets skräcklandning i hård vind"

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 19 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Aftonbladet är mästare på att skapa "nyheter" av saker som egentligen är fullständigt normala. Jag ser absolut inget konstigt med den här sidvindslandningen. Den är väl "by the book", så att säga.

    Aftonbladet, vad hände med kvalitetsjournalistiken som ni så ofta pratar er varma för? :D

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16627526.ab

     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    "Inga personer ska ha skadats vid den svettiga landningen, som beskrivs som normal vid hård vind"

    Konstigt att ingen skadades vid den normala landningen? Det är ju annars rätt så vanligt!! Eller??? ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Fast sättningen ser ut att vara rätt sned. Inte mycket sidrodertramp där, eller så räckte inte sidrodret till helt enkelt... Måste ha varit en ganska stor påfrestning på landstället.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är inte 737:an konstruerad för att kunna landa med en vinkel mot banan på runt 30 grader? Någon som vet exakt?
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    777 har den funktionen, 737 har "normala" ställ om jag inte missminner mig.
    737 är ju i grunden en konstruktion från 60-talet.
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. cstrom

    cstrom Medlem

    Enligt wikipedia så är det tydligen okey att landa en 737:e "snett" (crab landing) upp till en viss gräns. http://en.wikipedia.org/wiki/Crab_landing#Crab
    Dock ska det undvikas på en torr bana. Att de designat stället för att klara av det hänger tydligen ihop med att bankningsvinkeln som 737:an klarar av vid landning är begränsad.
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    "...Är inte 737:an konstruerad för att kunna landa med en vinkel mot banan på runt 30 grader..."
    Tacka vet jag Blériot. Redan vid engelska kanal-flygningen1909 hade hans Blériot XI (senare även svenskbyggda kopian Thulia A) "tevagnshjul" så man med dålig sidroderverkan kunde sätta ekipaget "krabb-snett" vid sidvind.
    Vobblande tevagnshjulen syns "live" på touch'n-go-lättningen (sekund 3:16) vid Mikael Carlsons provflygning på Gärdet med detta (original-) exemplar som sedan dess finns i Siljan AirPark Museum.
    (Fint filmat av TeamM!)
     

Dela sidan