PLB (och rätt landskod)

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Danny, 7 Augusti 2007.

  1. Danny

    Danny Ny medlem

    Tänkte slå ett slag för en ny typ av nödsändare som kommit på marknaden och som kan vara bra att ha när man flyger. Den kallas PLB vilket står för Personal Locator Beacon. Själv har jag köpt en GME MT410G (http://www.sartech.com/products_list.asp?id=11&strLevel1=epirbs&strLevel2=epirbspersonalplbs).

    Det är just GPS-funktionen som är finessen här. Den sänder alltså upp till satelliten den GPS-position där den nödställde befinner sig ihop med ett särskilt ID. Det gör naturligtvis att det går mycket snabbare att än med den gamla ELT-pejlingen, att ta reda på var den nödställde befinner sig. Dessutom innehåller just det här exemplaret också en blixtlampa

    För att ha hjälp av en sådan här manick måste man anmäla den (ID och vem man är etc.) till ARCC vilket man enkelt gör genom att skicka in ett Excel-blad dit via e-post. Mer om detta här: http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=3286

    Sedan kan man ange ID (en 15-ställig hex-kod) i fält N i ATS-färdplanen som PLB: id). Därmed vet ARCC vilken flygning som man kan knyta ID:t till.

    PLB går också att använda i andra sammanhang t.ex. fritidsbåtar, fjällvandringar m.m. men får givetvis bara användas i nödfall.

    (Att det sedan finns ett och annat formellt tillståndsproblem för radiosändare utomlands tänker i alla fall den här skribenten strunta högaktningsfullt i. Tanken är ju att utrustningen aldrig skall komma till användning och gör den det är tillståndsproblemet det minsta av alla problem. Det här får myndigheterna reda ut med varandra med tiden och det kommer nog ske av sig självt.)

    NU EN UPPMANING
    Det visar sig att ARCC inte fått in rätt landskod i Cospas/Sarsat:s dokumentation ännu. Skulle ni köpa en PLB, vilket starkt rekommenderas, se till att den är programmerad med landskoden 266 (och inte med landskoden 265 som är för en annan typ av nödsändare kallad EPRIB).
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Låter intressant, men hur fungerar den rent tekniskt? Vem tar emot signalerna? Är det ATC?
     
  3. Danny

    Danny Ny medlem

    Du kan nog läsa en del här: http://www.cospas-sarsat.org/DescriptionOverview/406SystemDescription.htm
     
  4. Danny

    Danny Ny medlem

    Här är en annan länk som är rätt informativ http://www.sarsat.noaa.gov/
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tack ska du ha! Låter intressant! Ska nog konsumera en när jag får mitt cert!

    Kommer ju att ha 95 timmar att flyga innan jag kan kliva in på CPL-delen!
     
  6. Danny

    Danny Ny medlem

    Ja, man hoppas ju att aldrig använda den men eftersom ELT-konceptet är så osäkert, onoggrant och tidsmässigt långsamt och dessutom kommer att upphöra så verkar PLB vara ett bra alternativ.

    Dessutom perfekt alternativ för alla UL-kärror som inte har någonting alls att falla tillbaka på.

    Själv flyger jag en del över vatten och då är det ju ovärderligt men snabb undsättning om olyckan trots allt skulle vara framme.
     
  7. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Trevligt att det nu marknadsförs PLB:er

    Lite Info:
    Signalerna sänds på 406.025 MHz. Identitet och position sänds digitalt.
    Markstationen får info som reläas via geostationära satelliter. Dessa ligger över ekvatorn.
    Detta ger en begränsning att dessa (Epirb/PLB) bara fungerar upp till 70 grader N och 70 grader S vid havs nivå. Flyger man på högre höjd kan räckvidden blir lite längre men radiosignalen passerar via en lång jonosfär sträcka och dämpas därmed.
    Den som hanterar systemet är COSPS/SARSAT
    Kolla http://www.cospas-sarsat.org/

    m.v.h.
    Anton
     
  8. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Enligt de nya reglerna som kommer att träda i kraft 1 september så är det KRAV på nödsändare.
    I normalklass antingen fast monterad automatisk ELT406 eller fast monterad automatisk ELT 121 i kombination med portabel PLB406 med GPS.
    I UL fast monterad ELT406 eller portabel PLB406 med GPS.
    PLB406 med GPS ska ha rätt landskod (266) och registreras hos ARCC.
    Enligt övergångsbestämmelserna måste man fixa detta före den 1 juli 2008.
     
Laddar...

Dela sidan