POF-fråga om stallfart

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Oliveeer_, 24 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Hejsan!

    Stötte på denna frågan häromdagen.

    Vid en ren flygning med 60 graders bankningsvinkel ökar stallfarten med en faktor på?

    a) 1.2
    b) 3.5
    c) 1.4
    d) 0

    Jag vet att stallfarten ökar vid en sväng i planflykt, för då måste man hålla uppe planet kring tväraxeln= ökar stallfarten. Men hur hade ni tagit denna frågan?

    Jag vet att lastfaktorn på de olika bankningsvinklarna är som följande: 0 grader = 1G, 15 grader = 1,03G, 30 grader = 1,15, 45 grader = 1,41, 60 grader = 2G, 75 grader = 3,86G. På en PA28!

    Nu efter många om och men så skulle jag säga alternativ D eftersom dom säger inget om planflykt?

    Tack på förhand

    Mvh Oliver
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det korta svaret är att stallfarten ökar med ungefär roten ur lastfaktorn. Som du så riktigt påpekade är lastfaktorn vid 60 graders bankning 2G. Följdaktligen ökar stallfarten med ungefär √2 vilket blir ungefär 1,4.

    Varför du blandar in planflykt i det hela förstår jag inte riktigt? Frågan nämner inget om planflykt. Är det så att du förväxlar "ren flygning" med planflykt? Dessa två saker är inte samma sak.

    EDIT: För det lite längre svaret (inkluderar varför och inte bara "så är det"): http://www.boldmethod.com/learn-to-fly/aerodynamics/why-does-stall-speed-increase-with-bank-angle/

    Personlig kommentar: Jag tycker utbildningen till PPL gör eleven en otjänst genom att oftast referera till stall enbart med dessa farter (stallfart) och inte lägga någon vidare vikt vid vad stall _faktiskt_ handlar om (för stor anfallsvinkel). I alla fall för mig faller bitarna på plats mycket enklare om man utgår från de minsta beståndsdelarna, och i det här fallet är det just anfallsvinkeln. Men, alla är olika så jag tror på att man skall utsätta sig för så många olika förklaringsmodeller som möjligt för att hitta vilken som fungerar bäst för just en själv!
     
    Senast redigerad: 24 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 1
  3. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Förväxlar verkligen inte ren flygning med planflykt. Ren flygning= kulan i mitten av spaden på turn indicator. Alltså träffar den relativa vinden rätt.

    Men blev väldigt lurad fram och tillbaka. Hjärnan var inte med och hade helt förträngt att ta roten ur lastfaktorn.

    Tusen tack för svaret
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. C42

    C42 Medlem

    För att frågan skall var komplett måste man veta vad man skall jämföra med, 60 graders bankning jämfört med planflykt eller jämfört med 30 grader?

    Om vi antar att svaret gäller relativt planflykt så är kvoten av G lika med 2 mellan planflykt och 60 graders bankning vid ren sväng. Eftersom lyftkraften ökar med kvadraten på farten (genom luften) behöver man bara öka farten med roten ur kvoten d.v.s. roten ur 2 = 1,41.

    Observera att du inte måste banka planet för att få en lastfaktor större än 1. Det räcker att göra en upptagning i låg fart så kan du komma i en liknande situation. Antag att du flyger in till ett flygfält med en fart 1.3 x Vs (tämligen normalt). Om du då drar i spaken så att du får 2 G stallar planet (beroende på aktuell massa i förhållande till den massa som stallfarten angivits vid).
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. control

    control Välkänd medlem

    Vill bara flika in med en anekdot från min aerobatictinstruktör: han sa (med glimten i ögat), planet stallar när spaken är så här långt bak... och så visade han en knytnäve från maxutslag på aktuell maskin. Sedan bad han mig testa under flygningen och det stämde chockerande bra, spelade ingen roll om det var i 60kt, 120kt eller vid vilken bankningsvinkel ;)
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Kan inflika ytterligare en anekdot: Efter att jag tog mitt cert kom jag i kontakt med boken "Stick and Rudder", skriven på 40-talet, där författaren ondgör sig lite över tidens metoder för flygutbildnig samt hur underligt det är att just förståelsen för anfallsvinkel och bristen av instrument för att visa detta för flygningen fundamentala fenomen saknas. Jag fann boken väldigt lärorik (även om vissa poänger som görs inte längre är aktuella) och kunde inte låta bli att dra på smilbanden åt att boken 70+ år senare fortfarande är aktuell till ganska stor grad.
     
  7. C42

    C42 Medlem

    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  8. Oliveeer_

    Oliveeer_ Ny medlem

    Oj, j*klar! Den var riktigt bra. Tack ännu en gång.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Det här tycker jag är den absolut bästa videon någonsin som tydligt och pedagogiskt förklarar varför skidded stall sker så ofta (förlåt, vet inte vad det heter på svenska) och är så dödliga. Och hur man undviker dom. Det blir glasklart efter denna video.

     
    Senast redigerad: 30 Augusti 2017
    • Gillar Gillar x 3
  10. control

    control Välkänd medlem

    Videon är en suverän beskrivning, ska försöka komma ihåg att visa den för elever framöver. (Dock gör han en liten förenkling när han beskriver att bottenroder inte gör någon nytta, han ignorerar att dragkraften från motor/propeller ändrar riktning)
     
  11. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Det är sant, Control.
     

Dela sidan