POF-frågor

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av udo, 24 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. udo

    udo Ny medlem

    Hej.
    Är helt ny på forumet, och detta är mitt första inlägg.

    Jag håller på och skolar och har lite problem med POF, någon vänlig själ kanske kan förklara.
    Har skrivt skolprov och får verkligen inte ihop det.

    Ökar markeffekten stallfarten?
    Vilka faktorer ökar stallfarten.
    Ett ett av alternativen var Is , högre vikt , Markeffekt, Svängar.
    Och ett annat var Is, Högre vikt, infällning av klaff.

    Får inte ihop frågan.

    Svängar ökar stallfarten, men det gör väl även infällning av klaff.
    Markeffekten bör minska stallfarten då lägre lyftkraftsuttag krävs.

    Eller har jag fattat helt fel
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag är tyvärr lite för dålig på att förklara aerodynamik men jag gör ett litet försök att gå vidare i diskussionen.

    Faktorer som definitivt höjer stallfarten: Is, högre vikt, infällning av klaff

    En sväng i sig ökar inte stallfarten. Men om du vill hålla höjden i svängen så måste du öka lyftkraften/belastningen och därmed ökar stallfarten. Skriver man bara "sväng" så behöver man inte mena att man också ökar belastningen.

    Markeffekt ökar såvitt jag vet inte stallfarten, möjligtvis sänker den något.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. udo

    udo Ny medlem

    Tack för svar.

    Att svängar ökar stallfarten är jag väldigt säker på, Då Transportstyrelsen själva skriver det. https://www.transportstyrelsen.se/g...tfart/tillbud_och_olyckor/h50p_stall-tips.pdf

    Infällning av klaff borde även den öka stallfarten.
    Och markeffekten borde precis som du säger sänka stallfarten om något, denna är jag dock lite osäker på.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Även en sjunkande sväng är belastad så att stallfarten ökar. Enda sättet att komma undan att stallfarten ökar i svängen är om sjunkhastigheten ökar - dvs flygplanet accelererar vertikalt. Men det går uppenbarligen inte hur länge som helst. Så fort sjunkhastigheten är stabil så ökar stallfarten i förhållande till rakflygning.

    Men man behöver inte krångla till det så mycket för att förstå vad rätt svar skall vara. Syftet med frågan är uppenbarligen att kontrollera att piloten är medveten om några av de faktorer som erfarenhetsmässigt leder till stall/spin-olyckor. Bland de faktorerna är svängar i låg fart den viktigaste.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. udo

    udo Ny medlem

    Hej Tack!
    Hur är det då med intag av klaff borde inte det öka stallfarten?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, absolut!
     
  7. udo

    udo Ny medlem

    Hej och tack, började tro att jag helt tappat förståndet.
    Men somsagt det blir riktigt svårt att få rätt på frågan.
    "vilka faktorer ökar stallfarten"
    A. Is , högre vikt , Markeffekt, Svängar.
    B. Is, Högre vikt, infällning av klaff.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Varför blir det svårt att få rätt på frågan? B känns ju som ett högst rimligt svar.
     
  9. udo

    udo Ny medlem

    Haha har tydligen helt tappat det.
    Jag vet ju att Markeffekten minskar stallfarten. Det är ju en självklarhet.
     
    Senast redigerad: 25 April 2016
  10. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ja, B är ju det enda riktiga alternativet.. Eftersom det enda som kan sänka stallfarten av nämnda parametrar är just markeffekten (som ni redan har konstaterat)
    Eller missar jag (och Fredrik) något?

    Sen brukar det väl vara 4 olika svarsalternativ?
     
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Tillägg:
    Något som jag hade väldigt svårt att ta in till en början var det här med AOA (angle of attac) att det egentligen var den som bestämde när planet stallar och inte just farten -även om de oftast går hand i hand.
    Det som fick mig att begripa var det lilla bläcket vid vänster vinge som kallas stallvarnare. Att vinden kommer mer och mer underifrån ju högre nosen pekar vid oförändrad -eller minskad- fart.
    Till en början kunde jag inte förstå varför AOA kunde förändras.
    Lustigt när jag tänker tillbaka hur svårt och obegripligt en del saker har varit för att sedan helt plötsligt bara falla på plats och te sig vara den mest uppenbara saken i världen :)
    Och det händer fortfarande när jag sätter mig i planet och sedan funderar över något obegripligt..
    Inte så underligt iofs. Jag har bara haft cert i 1,5 år. drygt 100 flygtimmar.
     
  12. udo

    udo Ny medlem

    Jo det fanns 4a allternativ med de andra 2 började med minskad massa.
    Somsagt jag vet ju att det inducerade motståndet minskar i markeffekt och att anfallsvinkeln kan vara flera grader högre innan vingen stallar i markeffekt. Jag snurrade helt enkelt till det vid ökarr och minskar.
    Där jag tänkte att ökningen blev en minskning. Förvirrat jag vet.

    Det kan ha nåt att göra med en annan fråga jag inte fick ihop.
    Vilket påverkar inte stallfarten
    A markeffekt
    B tempratur
    C sväng
    D Vikt

    Satt och kollade på dessa frågor väldigt länge och nånstans brann det i skallen.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Temperaturen påverkar inte stallfarten.
     
  14. udo

    udo Ny medlem

    Inte IAS men TAS stallfarten påverkas. Iallafall enligt transportstyrelsens "stalltips" dokument
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Som andra sagt ovan, att prata stall och fart kräver att man underförstått menar vid rak planflykt. Man kan stalla I alla farter utom stillastående ;)
     
  16. udo

    udo Ny medlem

    Jo alltså, det är ju anfallsvinkeln som skapar stallen. Men vid lägre denitet måste väl vingen "utvinna" mer lyftkfraft. Alltså högre angallsvinkel vid given fart. Eller är jag ute och snurrar?
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så är det förstås, men man uttrycker aldrig stallfarten i TAS!
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vid given TAS, ja. Men stallfarten uttrycks i IAS och fartmätaren visar IAS.
     

Dela sidan