Polisutredning?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Nybbe, 12 Januari 2008.

  1. Nybbe

    Nybbe Ny medlem

    Får ett elevtillstånd krävs som alla vet ett utdrag ur belastningsregistret. Men man skall gå till väga är det dock lite delar information om. 1. Man kan beställa hem det själv via polisens hemsida och skicka med det själv med resten av informationen till luftfartsstyrelsen. 2. Man skall gå till sin lokala polisstation och låta dem skicka utdraget till luftfartverket.
    Jag har gjort utdrag förut och då gjorde jag det via nätet, fick kuvertet hemskickat, men fick inte själv öppna kuvertet då min arbetsgivare skulle göra det (så att ingenting riskerade att modifieras). Hur skall man gå till väga?
     
  2. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Hej. Jo, jag håller med om att det varit lite olika information på olika ställen. Det mesta beror nog på att informationen inte alltid är uppdaterat här och var. Pratade därför relativt nyligen med polisens Kirunasektion för att höra vad som egentligen gäller.

    Vad du gör är att du skickar in blanketten direkt till:
    Rikspolisstyrelsen, Box 752, 981 27 Kiruna.
    Dom skickar sedan utredningen direkt till Luftfartsstyrelsen.

    Har du inte blanketten kan du ladda ned den från min flygklubbs hemsida:
    http://www.aeroklubben.se/Learn/StudentPermit.aspx
     
  3. Nybbe

    Nybbe Ny medlem

    Tackar! :tupX2
     
  4. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Jag som nyss skaffat detta gick bara in på stationen och fyllde i ett papper där, två dagar senare kom en bekräftesle om att personutredning har verkställts och översänts till luftfartsverket.
    Personutredningen gäller i 3 månader.
    Mycket smidigt och enkelt.
    Allt som står ivägen för mitt elevtillstånd nu är läkarundersökningen :unsure
     
  5. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Hei i Norge er i alle fall dette en omfattende prosess. Man sender en søknad om politiattest, og så tar det 6-8 uker! for politiet å utstede en. Skikkelig upraktisk om det er det eneste man mangler for å gjennomføre sertifikatprøve.
     
  6. dypen

    dypen Medlem

    Politiattest må være på plass har jeg registrert tidligere.

    Det jeg er usikker på er når må denne være på plass under skolingen og er det flyklubben, luftfartsskolen eller luftfartsverket som skal ha denne ?
     
  7. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    For all del, tenk på å skaffe deg politiattest i god tid!
    Og ikke forvent at politiet har den fjerneste anelse om hva du snakker om, jeg har opplevd å få utlevert totalt feil skjema, og da kommer man ingen vei.

    Da jeg tok sertifikatet for et par år siden, var ventetiden på en slik attest hele 6 uker! Man må ha gyldig attest før man kan gå solo, og den kan ikke være mer enn 3 måneder gammel. Det som skjedde for meg, var at den første gikk ut på dato, og jeg måtte bestille ny. Da presterte politiets enhet som utsteder disse, å feilbehandle, sende den i retur, og påstå at jeg skulle fylle ut et helt feil skjema angående adgang airside på flyplasser. Det skulle gode overtalelses kunster til for å få spesialbehandlet søknaden min uten nye 6 uker ventetid.

    Attesten skal sendes i lukket konvolutt sammen med papirene fra flyklubben, til luftfartstilsynet.

    Lykke til, nærmer du deg solo nå?
    :)

    Ingolf
     
  8. dypen

    dypen Medlem

    :) Takk, det er best å være tidlig ute med innsending av papirene.

    Neida, for tidlig for det. Var ferdig med støtteundervisning til påske, leverte siste brevet til luftfartsskolen i påska. Repeterer teoristoff frem til eksamen 3. juni.

    Jeg var usikker på om jeg måtte levere politiattest før oppmelding til teorieksamen.

    Har tenkt mye på om jeg burde ta noen fly timer før teorieksamen for å få noen knagger å henge teoristoffet på ?

    Det som veier i mot er at jeg må i tillegg lese en del til forberedelse for hver flytime. Jeg ønsker å holde fokus på teorieksamen da jeg har jobbet hardt for denne i vinter.
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Blev själv lite osäker på just detta när jag skulle söka elevtillstånd. Visste inte om LFS hade mottagit utdraget eller inte, så jag tog mig tid att ringa till dem.
    Efter att ha blivit kopplad ett par gånger hittade jag rätt och frågade herrn om han mottagit kuvertet.
    Han svarade glatt
    "Ja, du har levt ett tråkigt liv... " :laugh
     
  10. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Hadde jeg vært deg, ville jeg ha startet med flytimene nå. Ingen grunn til å vente, når du ligger så bra an med teorien. Selv begynte jeg på teorien i januar, og flytimene rett etter påske. Da går hele prosessen litt fortere. Med en time pr uke i snitt, ble det en passe progresjon, samtidig som jeg ikke gikk for fort frem før teorien var i boks.
    For mitt vedkommende, ble teorien forsinket med 2 måneder pga en kopieringstabbe Luftfartstilsynet gjorde. På 2 av 9 fag, manglet det 2 spørsmål på hver oppgave pga feil på kopimaskinen. Det endte med at samtlige måtte ta disse 2 fagene om igjen 2 måneder senere. Selv om man hadde regnet disse 2 manglende oppgavene som feilbesvart, ville man ikke godkjenne besvarelsene. :mad

    Når det gjelder flytimene, er det nok en fordel å stille forberedt, men man trenegr ikke legge så altfor mye energi i dette.

    Ingolf
     
  11. dypen

    dypen Medlem

    :tupX2

    Takk, det var det jeg trengte, bestiller time for litt flyvning.
     
  12. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Lykke til med skolingen! Husk at det tar tid å få alt inn i fingrene, og fremfor alt, kos deg masse.
    Det er greit å være såpass forberedt til timene at man vet hva man skal gå gjennom, men i løpet av timen vil instruktøren lede deg gjennom hva du skal gjøre.

    Angående politiattest, så trenegr du nok ikke stersse med det før du vet at det er mindre enn 3 mnd til du skal gå solo.
     
  13. Laban

    Laban Ny medlem

    Mja, Luftfartstyrelsen's information om _vad_ de vill ha är lite luddig gällande denna punkt... minst sagt.

    Så här uttrycker de sig både på hemsidan och på Ansökningsblanketten:
    "Utdrag ur misstanke och belastningsregistret. Beställs via polisen."

    Vidare säger de att:
    "Läkarundersökning samt personutredning sänds direkt till Luftfartsstyrelsen av flygläkaren respektive Polismyndigheten."

    Går man in på Polisens hemsida finner man mycket riktigt olika varianter på registerutdrag som man kan beställa. Inser nu att jag beställt fel registerutdrag efter att läst denna tråd.

    Vad Luftfartstyrelsen vill ha är en "Personutredning Enligt Luftfartsförordningen" gjord av Polisen, inte bara ett utdrag ur belastningsregistret. Talade precis med en person på Luftfartsstyrelsen (avdelning certifikat frågor) och även här var det luddigt värre tyvärr.

    Den blankett som är länkad i denna tråd verkar ver vettig för ändamålet och vad Luftfartstyrelsen egentligen vill ha, synd att de inte kan säga det lite tydligare.

    Tack för hjälpen!
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Löste det sig?!

    Mvh
    Fredrik
     
  15. Laban

    Laban Ny medlem

    Fredrik,

    Hoppas på det, ska lägga det hela på brevlådan idag så jag antar att det dröjer till efter semestern innan man vet något.
     

Dela sidan