"Pop Up" IFR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Axelaxe, 11 Januari 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Hej!

    Jag har nyligen tagit min IR och har en fråga jag inte lyckats få något bra svar på;

    Ifall man är ute på en VFR flygning, men vädret vänder och man märker att man inte kommer hem så vill man gärna IFR:a hem, men man har inte förberett en Z flight plan.

    I USA kan man be om en pop Up clearance, hur gör man detta i Sverige/Europa?

    Pratade med FPC om detta men de var lite osäkra men drog sig till minne att man då gör en abbreviated flight plans över radion, hur ser en sådan ut? Någon som har testat?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har endast utnyttjat detta en gång under brandflygning. Kanske inte exakta samma sak som du nämner. Minima kröp ner på del av sträckan. Antingen vända eller lägga mig on top som var typ 2000-3000 fot. Ropade upp ATC och förklarade. Fick transponderkod och steg upp i Stockholm TMA. Fortsatte rutten typ 15 min och kunde sjunka ner igen och fortsätta som vanligt.
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag har varit med om det en gång under min utbildning för ett par år sedan. Det vi gjorde då var att ropa upp flygledningen och förklara att vi inte kunde fortsätta VFR pga väder, sen begärde vi en IFR-klarering till vår destination och fortsatte enligt den. Det var inga problem eller konstigheter.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Detta brukar inte vara några problem. Säg bara att du begär att övergå IFR och vart du vill så ordnar de klarering och sånt. Har de några följdfrågor så ställer de dem. Det är ju inte något man ska missbruka men blir vädret dåligt så är det bara så, då är det skönt att man har ett IR(och förhoppningsvis sitter i ett lämpligt flygplan).
     
  5. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Toppen, tack!

    Vad FPC sa var att det krävde att man file:ade en massa över radio och att vissa atc inte alltid hade tid till detta. Men jag gissar att man kan komma bort från detta med en vfr flight från början, eller helt enkelt en Z plan.

    Följdfråga; om man filat en Z plan, kan man hoppa på den vart/när som man känner för så länge det är nära rutten?
     
  6. Arnaud

    Arnaud Medlem

    "xxx control, request IFR"
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan