Positionsrapportering

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Staffan, 15 Augusti 2007.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. TOC

    TOC Ny medlem

    Tunisie AIP ENR 1.2.6
    Flights over inhospitale regions.
    -a REP or statement that "ALL IS WELL" every 30 minutes.
    Bra o veta!
    mvh /TOC
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Det var intressant! Skulle jag aldrig trott faktiskt. Fast det verkar i och för sig bara gälla VFR-flygning.
    Jag tog bara informationen från min IFR karta och antog att det gällde all kontrollerad flygning! Men det är klart... hur tusan skulle man kunna positionsrapportera VFR i öknen??
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Ny länk...

    http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_2_en.pdf

    /TOC
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det står i AIP att man ska positionsrapportera vid bl a inträde i samt utträde ur TMA. Men hur funkar det i praktiken? Ett exempel:
    Jag flyger norr om Karlstad och önskar få flyga genom deras TMA för att få kortare väg till destinationen och anropar då Tornet med en begäran att få klarering genom TMAt tex: Pos 5 NM norr om TMA önskar klarering genom TMA. De svarar då Klart genom TMA 3000 fot.

    Innebär detta att jag alltså måste positionsrapportera igen när jag väl passerar in i TMAt, även om det endast rör sig om ett fåtal minuter mellan anropen? Det är väldigt svårt att hitta utförligare info om detta.
     
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag skulle säga att det räcker med första possitionsrapporten, om nu inte FL säger annat. Jag ger possitionsrapport vid varje initial kontakt med en FL. Jag brukar då även fråga om dom vill ha fortsatt possitionsrapportering, men oftast säger dom att det inte behövs.
     
  6. Simon

    Simon Aktiv medlem

    När man får klareringen genom TMA så brukar ju FL ange om de vill ha nån positionsrapport, ex "anmäl utpassage TMA". Begär de ingen positionsrapport så bör det ju vara lugnt, Jag brukar dock alltid anmäla att man lämnat TMA och byter frekvens.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om man ropar upp och begär klarering genom ett TMA så innebär det att man lämnat in en förkortad färdplan och därmed så kommer ATC att tillhandahålla alarmeringstjänst. Om du inte anmäler när du lämnat frekvensen utan bara "försvinner" så måste ATC börja fundera på om du råkat i nöd. Den risken är väl speciellt stor om du lämnar kontrollerad luft genom att sjunka under det...
     

Dela sidan