PPL Cert i USA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av jowe90, 11 Maj 2008.

  1. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Hej! Fick i födelsedagspresent att ta PPL cert i USA (6 veckors intensivkurs), då vi skall vara där hela sommaren.
    Är det någon som har tips på bra flygskolor i Florida, Sarasota?
    Hur gör man med konvertering till svenskt cert?
    MVH Johan
     
  2. dypen

    dypen Medlem

    Hei, prøv denne intill noen andre kommer med noe mere konkret.

    http://flighttraining.aopa.org/
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej och välkommen till Flygfyren Johan!

    Det var ingen dålig födelsedagspresent som du fått. Lycka till med skolningen! Berätta gärna hur det går för dig där borta. Alltid lika roligt att få höra :)

    Mvh
    Fredrik
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    Allt står i tillägg 2 till JAR-FCL 1.015.

    När du kommer hem

    100timmar totalt.
    Elevtillstånd/medical
    3st teoriprov(airlaw,HP och VFR-COM)
    Flygprov

    Done!

    Mvh
    D
     
  5. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Tack! Självklart skall jag göra det! :)

    mvh Johan
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kan man inte ta JAR PPL direkt? Det är en del som gjort det. Tror tom en i detta forum har gjort det. Onödigt att ta FAA PPL om man ändå kan ta JAR på en gång.


    Kolla tex

    http://www.flyoba.com/ppl.php

    http://www.flyoft.com/pilot_course.php


    Jonas
     
  7. alv

    alv Ny medlem

    Typ..
    Det man gör eg är att man konverterar till engelskt cert t.ex när man har det amerikanska. Så gjorde jag. Om du har 100h behöver du inte göra alla proven, om inte så måste du skriva 7 prov. Uppflygningen kan ske i USA lika väl som i sverige eller england.

    Den engelska examinorn fyller i en "skill test report" och "theoretical exam report" som han skickar till UK CAA, du skickar dit din medical, loggbok, amerikanska cert, pass och ansökan. Några veckor senare och typ £164 fattigare så får du ett JAR cert.
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag är hyfsat säker på att det finns skolor i USA som utbildar direkt mot JAR-PPL, googla det. Marknaden finns ju, så varför inte. Å andra sidan kan det ju finnas poänger med att ha amerikanskt cert också.
     
  9. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Tack för alla svar!
    Jag ringde luftfartsverket som i sin tur skickade vidare mig till Luftfartsstyrelsen, där jag fick klart för mig att man kunde ta ett FAA PPL cert, flyga på det i sverige i 12 månader. När man sedan fått ihop 100 flygtimmar var det bara att göra 2 teoriprov och en uppflygning för att få sitt JAR. De sade också att många amerikanska flygskolor ofta skyltar med att de har JAR utbildning, men de måste vara godkända av något JAR land för att få utdela godkända certifikat (vilket de ofta inte är). Såhär står det på hemsidan till den flygskolan jag skall gå på (Florida Flight Center www.fftc.info)

    "Question:
    Can I get my JAR license after following a JAR training course at your school?

    Answer:
    Yes and No. We are not an approved JAR training facility. However, after passing the FAA private pilot flight test, we do have a JAR examiner that will come to our school for people that want to get their JAR private pilot license. Both tests can be taken within two days.

    Question:
    Why would I take the test twice and pay another perhaps $1000?

    Answer:
    Because then you can fly in Europe in JAR registered and US registered aircraft, and when you visit the US again (because flying here is awesome) you can fly on your unrestricted US license."

    Det tror jag är den bästa lösningen. Vad tror ni?:)

    MVH Johan Wedsberg
     
  10. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Det låter smart. Det är ju inte fel att ha ett amerikanskt cert också! Frågan är hur man gör för att behålla sin amerikanska behörighet? Måste man åka dit och göra PC (motsv.) med jämna mellanrum?
     
  11. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Ditt amerikanska cert går aldrig ut, om du inte frivilligt lämnar ifrån dig det, eller får det ogiltigförklarat som straff.

    Du får däremot inte flyga på det om du inte inom de föregående 24 kalendermånaderna genomfört en Flight Review. Denna kan genomföras hos vilken instruktör som helst och man kan inte få underkänt. Det värsta som kan hända är att instruktören säger att du behöver polera något innan han skriver på din loggbok, och då är det bara att jobba vidare med instruktören tills han är nöjd. Dvs, även om du är borta från allt flyg i 10 år, så kan du komma tillbaka, göra en flight review hos din närmsta flygskola och så är det som att du aldrig slutade.
     
  12. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Hej!
    Tack för alla tips!
    Sitter just nu på flygskolan i Venice, klarade just min första stage check => I'm solo now!
    Det fungerar riktigt bra här! Mycket flygning, mycket studier... flyger ca 3-5 timmar om dagen. Riktigt kul, nästan lite väl varm dock, 30.5 grader i havet (vilket jag iochförsig försöker hålla mig undan från när jag flyger..) ca 35 grader i luften.
    Man får flyga natt på sitt PPL i USA, vet någon om det konverteras till NQ när man konverterar FAA certet till JAR? Vad jag förstår så konverteras alla tillägg, såsom multi-engine, complex aircraft, amphibian mm. automatiskt vid konvertering.
    Tänkte göra complex aircraft utbildningen => man får flyga plan som har mer än 200 BHP och infällningsbara ställ mm. Den utbildningen tar mellan 3-10 timmar flygtid här, har någon koll på hur lång tid+ hur mycket det skulle kosta att göra hemma? Sjöflyg?
    Tänkte passa på att göra så mycket som möjligt när man ändå är här.

    MVH Johan
     
  13. Skybuster

    Skybuster Ny medlem

    Tja Johan
    Se till att du gör så mycket du kan medan du är igång!
    Riktigt roligt att det går bra för dig!

    Uppsala Fk hälsar (Fredrik) :tupX2
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Johan, det låter ju hur kul som helst det du håller på med! Lycka till och kör så det ryker! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  15. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Mer frågor... :)

    I USA behöver man inte vara typinflugen på varje plan man flyger, utan får flyga alla "vanliga" single engine piston om man har PPL. Behöver man göra nån sorts kurs för varje flygplan innan man får flyga det i Sverige?
    Såfall får man flyga de planen man har flugit i USA när man kommer tillbaka till Sverige utan att göra en sådan kurs?

    Vad jag förstår så får man bara flyga N- registrerade plan (Amerikanska) när man har FAA PPL, även när man kommer hem.. och för att få konvertera till JAR behöver man 100 timmar, är det någon som vet någonstans man kan hyra ett N-registrerat plan?

    Klarade Stagecheck 2 igår => ska flyga min första solo-crosscountry imorgon! Venice-Lakeland-Babson Park-Venice :tupX2

    Funderar också på om man skall passa på att köpa flyggrejer som är billigare här, t.ex GPS? Någon som vet några grejer som man borde passa på att köpa medan man ändå är här?

    Ha det bra! MVH Johan Wedsberg
     
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Köp ett par Lightspeed Zulu när du ändå är där.
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kop en GPS oxo. Lawrence 2000c ar klart billig o bra Ligger under 700$. Eller en Garmin som blir "lite" dyrare. Jag kopte dock Garmin 495 som kostade over dubbla. Glom inte att kopa en med Europeisk databas i sa fall.

    Jonas
     
  18. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Ok! Jag skall åka till en pilot shop i Naples och kolla vad dem tar för dem GPSerna!

    Jag fick mitt certifikat iförrgår!!!!!:LOL:tupX2

    Riktigt skönt!!!!

    Håller på med complex aircraft utbildningen på en Mooney M-20C Mark 21, mycket annorlunda flygplan, allt är bakochfram och utochin!

    Ska hyra C 172 och Piper Warrior och motsvarande nu och flyga runt med familjen och samla timmar! :)

    Är det någon som har koll på priser vad gäller import av flygplan?

    MVH Johan Wedsberg
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stort grattis! Bra jobbat! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  20. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Grattis får jag också säga!
    Kul att det gått fort, precis som det ska vara när man tar cert.
     
Laddar...

Dela sidan